Intro

Sobre el projecte

El fons documental digital del projecte es focalitza actualment en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any de construcció de la primera xemeneia industrial de Barcelona, i de l’estat, que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte, promogut pel Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), té l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals del sector com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que es millora, s’actualitza i amplia el seu fons documental progressivament.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses seus i entitats associades al COAC i d’altres fons provinents d’entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la divulgació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en molts casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC, comissionats escollits per les demarcacions del COAC i professionals i d’altres experts externs que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

Benvingut al fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau i exemplar de divulgació i documentació arquitectònica, referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors arquitecturacatalana.cat

credits

Qui som

Projecte de:

Promogut per:

Directors:

2019-2025 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2025 Ramon Faura Carolina B. Garcia Eduard Callís Francesc Rafat Pau Albert Antoni López Daufí Joan Falgueras Mercè Bosch Jaume Farreny Anton Pàmies Juan Manuel Zaguirre Josep Ferrando Fernando Marzá Moisés Puente Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors:

2019-2025 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero Lucía M. Villodres Montse Viu

Col·laboradors Externs:

2019-2025 Helena Cepeda Inès Martinel

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

Fomento

 

AMB

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

 

IEFC

 

Fundació Domènench Montaner.

Disseny i Programació:

edittio Nubilum

Francesc Mitjans i la gran escala a Barcelona

  • 1-2 Hores 

El mestratge més reconegut de Francesc Mitjans, i el problema a resoldre al que més hores va dedicar va ser, sens dubte, l’habitatge plurifamiliar. Col·legiat l’any 1940, però amb títol obtingut l’any 1942, Mitjans, soci estudiant del GATCPAC durant la república, ja havia construït l’any 1934 la casa Casabó a Sitges. Des de llavors, i fins al projecte del Camp Nou, la seva primera gran obra, Mitjans realitzarà multitud d’habitatges, principalment inscrits dins la trama urbana consolidada de Barcelona.

El salt a una obra d’enormes dimensions com el Camp Nou ve de la mà de l’ascens a la presidència del seu cosí, Francesc Miró Sans, amb qui compartia escala als habitatges del carrer Amigó havia projectat anys abans. Com reconeix el mateix arquitecte, serà aquesta raó i no una altra la que permetrà que tingui accès a un encàrrec d’aquesta envergadura. L’obra, que compartirà amb Josep Soteras i Lorenzo García-Barbón, arquitectes municipals i per tant afins al règim, es presumeix com una porta d’entrada a futures obres d’escala urbana. Tot i que Mitjans afirmarà en entrevistes que l’autoria de l’estadi va ser un 90% seva, cal no oblidar que tan Soteras com García-Barbón havien realitzat obres notables, com el Palau Municipal d’Esports, l’Altar per al Congrès Eucarístic o l’ampliació de l’estadi del RCD Espanyol. L’estadi no vindrà sol, i en els antics terrenys del Camp de Les Corts, Mitjans construirà dos grans blocs lineals uns anys més tard.

Després del Camp Nou arribarà la participació en l’illa d’habitatges Escorial, una de les primeres ordenacions segons els preceptes del moviment modern en el període de la dictadura. En la mateixa línia i a pocs metres, però dues dècades després, l’ordenació de l’illa Europa, amb la construcció de la seva torre pantalla o el conjunt Roma 2000 aprofundiran en aquest tipus d’operació urbanística, un desenvolupament urbà que anirà desapareixent amb l’arribada de la democràcia.

De les citades, l’obra més reconeixible per a l’skyline de la ciutat serà la Torre Banco Atlàntico, elegant rèplica de la Torre Pirelli a Milà projectada per Gio Ponti i que des de llavors ha estat una representació del poder finançer a la cruïla de l’avinguda Diagonal amb el carrer Balmes. Tot i que ha estat remodelada sovint en les últimes dècades, ha tingut millor sort que l’edifici Estel, un edifici pantalla retranquejat en desús que ha anat canviant de mans amb incertesa i que sembla que finalment donarà cabuda a unes oficines que no recorden massa a les intencions del projecte inicial. Queda per veure en què resultarà el nou Camp Nou, tantes vegades modificat des de la seva inauguració i amb tantes temptatives de reforma a les esquenes.

Tornar
Si no visioneu el mapa reviseu el vostre consentiment de cookies fent click aquí

Autors (14)