Intro

Sobre el projecte

El fons documental digital del projecte es focalitza actualment en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any de construcció de la primera xemeneia industrial de Barcelona, i de l’estat, que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte, promogut pel Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), té l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals del sector com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que es millora, s’actualitza i amplia el seu fons documental progressivament.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses seus i entitats associades al COAC i d’altres fons provinents d’entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la divulgació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en molts casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC, comissionats escollits per les demarcacions del COAC i professionals i d’altres experts externs que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

Benvingut al fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau i exemplar de divulgació i documentació arquitectònica, referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors arquitecturacatalana.cat

credits

Qui som

Projecte de:

Promogut per:

Directors:

2019-2024 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2024 Ramon Faura Carolina B. Garcia Eduard Callís Francesc Rafat Pau Albert Antoni López Daufí Joan Falgueras Mercè Bosch Jaume Farreny Anton Pàmies Juan Manuel Zaguirre Josep Ferrando Fernando Marzá Moisés Puente Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors:

2019-2024 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero Lucía M. Villodres Montse Viu

Col·laboradors Externs:

2019-2024 Helena Cepeda Inès Martinel

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

Fomento

 

AMB

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

 

IEFC

 

Fundació Domènench Montaner.

Disseny i Programació:

edittio Nubilum

Josep Maria Pericas passejant per Vic

  • Mig dia 
per Josep Maria Claparols Pericas

L’itinerari proposa el reconeixement de les obres de Josep Maria Pericas i Morros, construïdes entre 1906 i 1933 a la ciutat de Vic, en la seva triple condició d’arquitecte municipal, arquitecte diocesà de Vic i arquitecte liberal.

De la seva primera etapa d’arquitecte municipal (1916-1923) s’ha inclòs el tancament de la Llotja del Blat (1922) de l’Ajuntament i la nova Farmàcia de l’Hospital de la Santa Creu. De la segona etapa municipal, en el període republicà, els grups escolars de Sant Miquel dels Sants (1932) i Jaume  Balmes (1933), són les obres més representatives en les que Josep M. Pericas segueix els corrents europeus fixats per l’escola de Dessau, mostrant una evolució cap a la simplificació dels volums i dels elements decoratius.

Com a arquitecte diocesà va realitzar obres com la Tribuna del Palau Episcopal (1915) i el Convent de les Germanes Josefines (1928). D’aquesta segona obra, els elements més significatius són el claustre, el refectori i la capella de la primera planta; l’església està oberta a la ciutat, amb accés independent des del carrer.

En l’ampliació del Convent de la Mercè (1929) destaca la torre-campanar de pedra, amb una coberta a dues vessants, formalisme molt propi de l’arquitecte. Finalment una petita joia, la Capella de la Verge del Carme de la Torre d’en Franch (1926), estructura d’una sola nau, amb coberta cònica i torre-campanar cilíndrica.    

De les obres d’arquitecte liberal hem seleccionat l’antiga Central Tèrmica (1911) per a la generació d’electricitat, exemple molt proper a les primeres experiències de l’arquitectura industrial alemanya i que l’arquitecte coneixia dels seus viatges a Darmstad, Hamburg i Viena, i també les seves primeres obres per a clients privats: la Casa d’Anita Colomer (1906), la reforma de la Casa Bayés (1907), i la Casa Puig (1917). En les dues primeres cases és palesa la recerca d’un estil propi amb influències dels corrents europeus del moment: Voysey i Mackinstosh a Escòcia, o els austríacs de la Sezession vienesa representada per Wagner, Olbrich i, posteriorment, Loos. Façanes planes, geometrització, ordre i utilització de la ceràmica vidriada combinada amb estuc.

La Casa d’Annita Colomer és el resultat de la reforma de dues cases existents mitjançant la unificació de les façanes a partir d’una torre que sobresurt de la resta de la construcció, recurs que denota l’interès per les construccions medievals, i que l’arquitecte utilitza sistemàticament en moltes de les seves obres.

La reforma de la Casa del Dr. Candi Bayés es limita al consultori de la planta baixa i parcialment a l’habitatge situat en planta primera. És interessant l’obertura de tres finestres geminades protegides amb reixes de forja, de motius florals i naturalistes, que s’emmirallen en els vitralls interiors.

La Casa Puig, edifici d’habitatges al carrer Verdaguer, és una obra de simetria contundent i composició clàssica. Un sòcol de pedra amb porta d’entrada d’influència romànica i un coronament sobresortint del pla de la coberta a tall de frontó sobre l’eix de simetria central. Les tribunes treballades segons tres plans denoten una clara referència germànica. La façana revestida d’estuc color ocre s’adequa a la proporció decreixent de les obertures encerclades per motius esgrafiats, recurs propi de l’arquitectura barroca tradicional.

Tornar
Si no visioneu el mapa reviseu el vostre consentiment de cookies fent click aquí

Autors (1)