Intro

Sobre el projecte

El fons documental digital del projecte es focalitza actualment en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any de construcció de la primera xemeneia industrial de Barcelona, i de l’estat, que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte, promogut pel Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), té l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals del sector com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que es millora, s’actualitza i amplia el seu fons documental progressivament.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses seus i entitats associades al COAC i d’altres fons provinents d’entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la divulgació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en molts casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC, comissionats escollits per les demarcacions del COAC i professionals i d’altres experts externs que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

Benvingut al fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau i exemplar de divulgació i documentació arquitectònica, referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors arquitecturacatalana.cat

credits

Qui som

Projecte de:

Promogut per:

Directors:

2019-2025 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2025 Ramon Faura Carolina B. Garcia Eduard Callís Francesc Rafat Pau Albert Antoni López Daufí Joan Falgueras Mercè Bosch Jaume Farreny Anton Pàmies Juan Manuel Zaguirre Josep Ferrando Fernando Marzá Moisés Puente Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors:

2019-2025 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero Lucía M. Villodres Montse Viu

Col·laboradors Externs:

2019-2025 Helena Cepeda Inès Martinel

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

Fomento

 

AMB

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

 

IEFC

 

Fundació Domènench Montaner.

Disseny i Programació:

edittio Nubilum

La Barcelona de Lluís Domènech i Montaner: realitat i somni

  • Mig dia 
per Antoni Ramon Graells

La petja a Barcelona de l’arquitectura de Lluís Domènech i Montaner és significativa, i no tant per la quantitat com per la qualitat d’alguns edificis com l’editorial Montaner i Simón, actual Fundació Tapies, el Cafè-Restaurant de l’Exposició Universal de 1888, el Palau de la Música Catalana, la casa Lleó Morera i la casa Fuster i l’Hospital de Sant Pau. Però, més enllà d’aquestes obres Domènech dissenyà alguns edificis i projectes urbanístics que bé no es construïren o bé desaparegueren. Aquesta ruta recorrerà algunes obres de Lluís Domènech i les posarà en relació amb alguna obra desapareguda i amb els projectes que l’arquitecte somià per Barcelona.

En el marc de l’Exposició Universal de Barcelona de 1888, Lluís Domènech construí el Cafè-Restaurant, que una vegada acabada l’exposició, però a banda d’aquesta obra, Domènech construí l’efímer Gran Hotel Internacional. Després d’aquell esdeveniment, Domènech treballa en les propostes per a l’Exposició Internacional d’Indústries Elèctriques de 1915 i 1917. El 1915 amb una composició que, aprofitant part del recinte de 1888, s’amplia vers el Besós I fracassada aquesta, en un nou emplaçament pel certamen, a celebrar l’any 1917, a la muntanya de Montjuïc. Però altra vegada el dibuix de Lluís Domènech, aquesta vegada amb Manuel Vega i March, tampoc es realitzà. 

De camí a la ciutat antiga, tot passant per l’arc del triomf, obra de Josep Vilaseca, soci de Domènech en aquells anys, també projectada en el marc de l’Exposició Universal, a l’alçada del carrer d’Ausiàs Marc amb el carrer Bruc s’hi havia de construir el complex de les Institucions Provincials, que havia d’allotjar  un conjunt d’institucions d’ensenyament mitjà i superior. Lluís Domènech i Josep Vilaseca, aleshores joves arquitectes guanyaren el concurs que l’any 1877 convocà la Diputació de Barcelona en el que aleshores era un gran solar a la frontera entre l’eixample i la ciutat històrica.

D’ací podríem passar pel Palau de la Música Catalana, un edifici que més enllà de la qualitat de la seva arquitectura es posa en relació amb els treballs d’articulació de Lluís Domènech per a la part baixa de la Gran Via Laietana amb els carrers antics, de 1914.

Arribant al carrer Paradís, a la seu del Centre Excursionista de Catalunya, veurem la intervenció de Domènech, entre 1903 i 1905, per deixar a la vista les restes del temple romà d’August. En aquell entorn Domènech somià una Àgora que descriu en el text “Reforma de Barcelona” de l’any 1879, una plaça monumental on s’exhibirien el Palau de la Generalitat, la Catedral, el Palau Reial Major i les columnes del Temple romà. I continuaríem amb el projecte de 1905, de la Gran Via de Pedro el Grande, de la que l’actual avinguda de la Catedral seria una part.  

Aquest recorregut podria acabar a la casa Fuster, contemplant una imatge de l’esvelta torre de cantonada que mai es construí.

Tornar
Si no visioneu el mapa reviseu el vostre consentiment de cookies fent click aquí

Autors (8)