Aquest itinerari té com a punt de partida la magistral tesi doctoral d’Elías Torres, posteriorment convertida en l’exposició 9m2 (+ o -) d’Instruments per a Llums Zenitals —realitzada a la Galeria Urania de Barcelona l’any 1999— i en el llibre “Luz cenital” —editat l’any 2005 pel Col·legi d’Arquitectes de Catalunya—.
Tal i com Torres comenta, “la llum zenital és la que ve de dalt, sigui d’una finestra situada en la part alta d’un mur, sigui d’una obertura en la coberta que il·lumina un espai interior o que es pot considerar proper a un interior”, però la seva recerca va molt més enllà, proposant una visió personal del què ell mateix defineix com a llum zenital i desglossant-ne curosament els elements o instruments que la construeixen. Els referents són infinits i eclèctics; d’arreu del món, però també locals. La ruta fa una curada selecció d’aquelles obres que es citen al llibre dins del territori català, acompanyades d’aquells telegràfics comentaris que Torres aporta en la seva tesi per cada obra.
Terminal 2 de l’Aeroport del Prat “Sostre de llum central. Substituir plafons acústics opacs per metacrilats translúcids, sota una coberta transparent a quatre aigües. L’activitat no s’organitza al voltant. És una taca gran de llum en un sostre que només les palmeres semi-falses volen ajudar a evocar com a pati.”
Casa Bofarull “Brocal transparent d’una cisterna interior. L’escala de la torre s’il·lumina mitjançant una obertura octogonal protegida per una barana de ferro. La llum entra per les finestres de la façana sota la coberta de la torre, que fa el paper d’una gegantina llanterna i recorda les pagodes.” / “Sol hexagonal: raigs girant en molinet en espai blau celestial”
Hospital Comarcal de Móra d’Ebre “Aixecats amb puntals. Destapament fix. Llum matisada de blau o vermell.”
Cellers Raventós Raïmat “Envans de brodats de llum.”
Cementiri Nou d’Igualada “Cortina de llum de sol (segons el dia) de patchwork de formigó.” / “Tomba de penombra. Baixar a un altre nivell. De paviment de formigó —gairebé l’arrenquen— a sostre. En pujar, s’albira que la llum baixa per l’escala.”
Vapor Aymerich, Amat i Jover “Tall de llum entre cobertes. En negre a l’exterior, allò lluminós, sempre a l’interior.” / “Sostres voletejant aixecats. Teles de maó mogudes pel vent. Maror d’onades de maó i de llum que s’entrellacen i se superposen a la llunyania. S’explica que Gaudí i Jujol van navegar per aquests mars i amb aquests vents.”
Esplanada Fòrum 2004 i Pèrgoles Fotovoltaiques “Teixit de cèl·lules fotovoltaiques que capten sol i deixen passar llum de canyís. Les passarel·les de manteniment pinten ratlles lluminoses tortes sobre les potes de formigó i el paviment. Sota pal·li, a la penombra, mirant al mar.”
Edifici Fòrum “Prismes amb talls i plecs que transporten llum blava al subterrani.” / “Patis i tubs de pas de la llum. Quan passa, s’enganxa a les parets i il·lumina l’interior de la planta superior abans d’arribar al paviment negre, sobre el què vol surar l’edifici. Les plaques de llum inoxidable del sostre desprenen, per rebot, llampades lluminoses. Formatge emmental exposat a la llum.” / “Les cares del conducte per a llum zenital es converteixen, per reflexió, en piràmides i prismes de vidre.”
Umbracle del Parc de la Ciutadella “Segons per on miri, el sol hi entra algunes vegades. Semi-cobert, si la distància entre els llistons de fusta és igual a l’amplada de les fustes. Llum atenuada. Voltes amb un 50% de llistons de fusta i un altre 50% de llistons de llum.”
Palau de la Música Catalana “Rosetó horitzontal de límits rectangulars. Vitrall emplomat. Els colors de la llum, els colors dels vidres. Sol imprès o tatuat.” / “Teranyina lluminosa deformada. Gota gegant de gotera de llum. El pes de la llum zenital. Tan se val com és la coberta superior de vidre. Llum per dilatació: arribarà un dia a terra?”
Casa Milà “Tres xemeneies amb passamuntanyes. La llum entra pels ulls.” / “Respiradors de golfes. Coberta gairebé façana. Llibertats en la darrera planta. Xemeneies atuells: surt fum o entra llum? Arquitectures, flascons de llum interior amb ompliment superior.”
Restaurant Il Giardinetto “Si, a més de reflectir-se la llum entre els blancs de les fulles de castanyer pintades, el blanc fos translúcid per a llum natural… Se li suposa.”