Intro

Sobre el projecte

El fons documental digital del projecte es focalitza actualment en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any de construcció de la primera xemeneia industrial de Barcelona, i de l’estat, que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte, promogut pel Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), té l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals del sector com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que es millora, s’actualitza i amplia el seu fons documental progressivament.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses seus i entitats associades al COAC i d’altres fons provinents d’entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la divulgació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en molts casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC, comissionats escollits per les demarcacions del COAC i professionals i d’altres experts externs que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

Benvingut al fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau i exemplar de divulgació i documentació arquitectònica, referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors arquitecturacatalana.cat

credits

Qui som

Projecte de:

Promogut per:

Directors:

2019-2024 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2024 Ramon Faura Carolina B. Garcia Eduard Callís Francesc Rafat Pau Albert Antoni López Daufí Joan Falgueras Mercè Bosch Jaume Farreny Anton Pàmies Juan Manuel Zaguirre Josep Ferrando Fernando Marzá Moisés Puente Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors:

2019-2024 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero Lucía M. Villodres Montse Viu

Col·laboradors Externs:

2019-2024 Helena Cepeda Inès Martinel

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

Fomento

 

AMB

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

 

IEFC

 

Fundació Domènench Montaner.

Disseny i Programació:

edittio Nubilum

La Selva Marítima, tres aproximacions a la costa

  • 1 dia 
per Aitor Romero Ortega

La subcomarca de la Selva Marítima és un territori de transició eclèctic a la frontera entre les províncies de Barcelona i Girona. Format per tres poblacions molt diferents, en menys de 20 quilòmetres sintetitza la petjada arquitectònica i urbanística del turisme a Catalunya i a la Mediterrània, travessat per categories culturals tan conflictives com la d’estiuejant, refugiat artístic o polític, turista, treballador de temporada o immigrant.   

És sota aquesta mirada en diferents capes antropològiques que es proposa la següent ruta que comença a Blanes, emocionalment encara la darrera vila del Maresme. Antic lloc d’estiueig dels burgesos que fugien de Barcelona, com el propi Joaquim Ruyra, Joan Maragall o la Teresa imaginada per Juan Marsé a la seva coneguda novel·la, Blanes va ser també un important lloc de sortida d’indianos, que al tornar van deixar una important petjada cultural i arquitectònica. Tanmateix va ser ciutat d’acollida de nouvinguts d’arreu de la Península a partir del anys 50 i després de tot el món, com l’escriptor xilè Roberto Bolaño, model d’artista-lumpen llatinoamericà a qui, anys després de la seva mort, la ciutat va voler honrar donant el seu nom a la sala d’actes de la nova biblioteca comarcal. 

Lloret de Mar, per altra banda, com va dir el mateix Bolaño, només pot assemblar-se a la Cartago de Flaubert perquè es va construir a si mateixa i va cremar el plànols, com sol passar amb aquesta mena de poblacions abocades al turisme massiu i crescudes sota l’urbanisme boig del boom de finals del franquisme. Algunes de les seves obres arquitectòniques més representatives, gairebé al·lucinacions de la ciència-ficció, en són una bona mostra.  

Tossa de Mar possiblement sigui, espiritualment, el primer poble de la Costa Brava. Situat en un cul-de-sac, entre el mar i el Massís de Cadiretes, això certament ha contribuït a que fos un refugi idíl·lic per intel·lectuals i artistes europeus  que fugien d’un continent en flames durant la primera meitat del segle XX. La llista és llarga: Marc Chagall, Georges Bataille, Francis Picabia, André Masson, Jean Metzinger, Olga Sacharoff o Nancy Johnstone. El seu pas ha deixat fins i tot un rastre significatiu en l’arquitectura del poble, com és el cas de l’oblidada Ca l’Acerbi, que el refugiat italià Guissepe Acerbi va encarregar a l’arquitecte alemany Otto Boelitz, sota els preceptes estètics de la Bauhaus.

Tornar
Si no visioneu el mapa reviseu el vostre consentiment de cookies fent click aquí

Autors (11)