Intro

Sobre el projecte

El fons documental digital del projecte es focalitza actualment en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any de construcció de la primera xemeneia industrial de Barcelona, i de l’estat, que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte, promogut pel Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), té l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals del sector com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que es millora, s’actualitza i amplia el seu fons documental progressivament.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses seus i entitats associades al COAC i d’altres fons provinents d’entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la divulgació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en molts casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC, comissionats escollits per les demarcacions del COAC i professionals i d’altres experts externs que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

Benvingut al fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau i exemplar de divulgació i documentació arquitectònica, referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors arquitecturacatalana.cat

credits

Qui som

Projecte de:

Promogut per:

Directors:

2019-2024 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2024 Ramon Faura Carolina B. Garcia Eduard Callís Francesc Rafat Pau Albert Antoni López Daufí Joan Falgueras Mercè Bosch Jaume Farreny Anton Pàmies Juan Manuel Zaguirre Josep Ferrando Fernando Marzá Moisés Puente Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors:

2019-2024 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero Lucía M. Villodres Montse Viu

Col·laboradors Externs:

2019-2024 Helena Cepeda Inès Martinel

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

Fomento

 

AMB

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

 

IEFC

 

Fundació Domènench Montaner.

Disseny i Programació:

edittio Nubilum

La ruta que aquí es proposa pren com a punt de partida una imatge panoràmica de la ciutat. Correspon a la làmina central commemorativa del número 3 de la Il·lustració Ibero-Americana, «La Barcelona de 1930, vista desde el Tibidabo, en uno de sus incomparables atardeceres». Des de les altures, el crepuscle de la nit sembla difuminar els contorns de l’arquitectura de la ciutat. No obstant això, lluny d’aquesta possible confusió, la irrupció de l’avantguarda del GATCPAC va transformar aquest immens panorama en un diorama en el qual la radicalitat del llenguatge i l’abstracció es mesurava com a cant a l’epifania dels temps moderns.

Una proclama que no va caure massa bé a alguns dels cercles arquitectònics més pròxims al noucentisme: quant reaccionària pot arribar a ser la cultura oficial del poder és una cosa a la qual estem acostumats en els últims temps. La Barcelona de la II República (1931-1937) no seria menys: des de Nicolau Maria Rubió i Tudurí, Pere Benavent, Raimon Raventós o Adolf Florensa; per fer esment tan sols a alguns dels arquitectes que oferien la màscara del llenguatge clàssic o la tècnica tradicional com a redempció contra aquells que, aparentment, renegaven del passat i l’ordre.

Aquest itinerari que s’ofereix al visitant de la ciutat no tracta de bons ni de dolents. Alguns socis del GATCPAC es van encarregar de fer visible aquest drama: com podia algú, el 1935, fer arquitectures tan oposades com la Casa Espona a l’Eixample i la seva homònima al carrer Aribau? Com interpretar l’oposició als idearis del GATCPAC per part de l’autor d’ACTAR i l’Estació Ràdio Barcelona? On situem la fenêtre en longueur de la Clínica Barraquer signada per algú que mai va militar a l’avantguarda? O, per a concloure, per a qui i per qui es va perpetuar la visió de la Barcelona Futura a Via Laietana?