Intro

Sobre el projecte

El fons documental digital del projecte es focalitza actualment en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any de construcció de la primera xemeneia industrial de Barcelona, i de l’estat, que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte, promogut pel Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), té l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals del sector com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que es millora, s’actualitza i amplia el seu fons documental progressivament.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses seus i entitats associades al COAC i d’altres fons provinents d’entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la divulgació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en molts casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC, comissionats escollits per les demarcacions del COAC i professionals i d’altres experts externs que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

Benvingut al fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau i exemplar de divulgació i documentació arquitectònica, referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors arquitecturacatalana.cat

credits

Qui som

Projecte de:

Promogut per:

Directors:

2019-2025 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2025 Ramon Faura Carolina B. Garcia Eduard Callís Francesc Rafat Pau Albert Antoni López Daufí Joan Falgueras Mercè Bosch Jaume Farreny Anton Pàmies Juan Manuel Zaguirre Josep Ferrando Fernando Marzá Moisés Puente Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors:

2019-2025 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero Lucía M. Villodres Montse Viu

Col·laboradors Externs:

2019-2025 Helena Cepeda Inès Martinel

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

Fomento

 

AMB

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

 

IEFC

 

Fundació Domènench Montaner.

Disseny i Programació:

edittio Nubilum

La primera “Escola de Barcelona” d’Oriol Bohigas

  • 1 dia 

En un article d’Oriol Bohigas publicat l’any 1968 a la revista Arquitectura, núm. 118, del COAM, i sota el títol ‘Una posible Escuela de Barcelona’, l’arquitecte i urbanista va voler posar de manifest l’arquitectura feta pels arquitectes catalans al voltant dels principis que ell mateix defensava, tant arquitectònics com intel·lectuals, vers aquella arquitectura produïda a altres parts de l’Estat.

Aquesta ruta conté obres seleccionades pel mateix Bohigas per il·lustrar l’article original, encara construïdes i en bon estat de conservació avui dia, i dins l’àrea metropolitana de Barcelona. En el seu conjunt s’observa que la selecció comença l’any 1961, any de dissolució del Grup R, fet gens casual. De la naturalesa eclèctica del Grup R, Bohigas va voler liderar una de les seves tendències i fer-la hegemònica a Catalunya; sembla clar que el fet d’autoanomenar-se “Escola de Barcelona”, triant el nom de la ciutat, per sobre d’altres sensibilitats arquitectòniques contemporànies locals i també el d’entrar en la discussió d’àmbit nacional com a màxim representant d’aquesta manera de fer així ho confirmen. De fet, els primers paràgrafs del seu text intenten explicar i justificar aquest punt amb subtilesa.

Emmirallat en l’Escola de Milà, amb els membres de la qual està periòdicament en contacte —i dels que n’extraurà continuament lliçons des que José Antonio Coderch i Federico Correa els van posar en contacte—, Oriol Bohigas defineix al seu article els principis que regeixen aquesta manera d’entendre l’arquitectura, alguns dels quals es resumeixen en el següent paràgraf: “Primera: disseny condicionat per l’ús de l’objecte arquitectònic i per la tecnologia utilitzada en la seva realització, independentment de quina sigui aquesta tecnologia, independentment que sigui més o menys avançada, més industrial o més artesana. Segona: consideració de les exigències lògiques del llenguatge mateix, un terme que hauríem de desenvolupar més àmpliament si disposéssim de més temps. I tercera: a conseqüència d’aquest gust per respondre honestament a la tecnologia utilitzada per donar sortida formal als problemes que planteja i, fins i tot, al procés mateix de creació i construcció, un cert èmfasi en l’expressió tecnològica.”

Aquest postracionalisme avantguardista, que troba la seva expressió diferencial mitjançant la tradició cultural del país i la seva realitat tecnològica —endarrerida i paupèrrima—, serà hegemònic fins la dècada dels anys 70, quan arribin amb entusiasme i com a novetat els postulats d’una tardomodernitat i postmodernitat incipients, amb la comunicació, la història i el simbolisme com a nous cavalls guanyadors. I allà, tant Bohigas com la seva “Escola de Barcelona” hi seran presents.

Tornar
Si no visioneu el mapa reviseu el vostre consentiment de cookies fent click aquí

Autors (16)