Intro

Sobre el projecte

El fons documental digital del projecte es focalitza actualment en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any de construcció de la primera xemeneia industrial de Barcelona, i de l’estat, que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte, promogut pel Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), té l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals del sector com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que es millora, s’actualitza i amplia el seu fons documental progressivament.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses seus i entitats associades al COAC i d’altres fons provinents d’entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la divulgació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en molts casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC, comissionats escollits per les demarcacions del COAC i professionals i d’altres experts externs que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

Benvingut al fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau i exemplar de divulgació i documentació arquitectònica, referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors arquitecturacatalana.cat

credits

Qui som

Projecte de:

Promogut per:

Directors:

2019-2025 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2025 Ramon Faura Carolina B. Garcia Eduard Callís Francesc Rafat Pau Albert Antoni López Daufí Joan Falgueras Mercè Bosch Jaume Farreny Anton Pàmies Juan Manuel Zaguirre Josep Ferrando Fernando Marzá Moisés Puente Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors:

2019-2025 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero Lucía M. Villodres Montse Viu

Col·laboradors Externs:

2019-2025 Helena Cepeda Inès Martinel

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

Fomento

 

AMB

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

 

IEFC

 

Fundació Domènench Montaner.

Disseny i Programació:

edittio Nubilum

Promeses d’estiu a Segur de Calafell

  • 1-2 Hores 
per Guillem Celada

La urbanització de Segur de Calafell, una de les més grans d’Espanya, neix a finals dels anys quaranta amb el desig d’esdevenir una ciutat jardí exemplar. El projecte urbanístic inicial d’aquesta zona sembla que va ser a càrrec de Manuel Baldrich Tibau, però l’especulació urbanística va anar desdibuixant la idea original convertint-la en un conjunt massificat i caòtic, sense respectar el front marítim ni la muntanya, que va ser engolida per la urbanització inacabable.

La generalització de l’accés a les vacances i la popularització de l’oci de sol i platja, així com l’increment de població desplaçada de l’àrea metropolitana, han convertit aquesta localitat de la costa, com moltes altres, en un indret indefinit entre l’estiueig i l’habitatge permanent. Sense història ni tradició, el pastitx ha esdevingut la idiosincràsia de contextos com aquest.

Les primeres edificacions d’estiueig eren bungalous o petites cases de planta i pis en els que predominaven les façanes emblanquinades amb tancaments de color blau, tot remetent-se a la idea, potser tòpica, de mediterraneïtat. Encara se’n poden trobar algunes a la zona de l’eixample de la platja de Segur i, molt puntualment, a la de muntanya. En els anys de la consolidació d’aquesta localitat, es van desenvolupar algunes construccions d’arquitectura d’autor allunyades de la primera concepció i que ens apropen a una interpretació diferent de la mediterraneïtat, tant pel seu color com per la forma de vida que perseguien. Els exemples que destaquem són alguns dels escassos testimonis del que hauria pogut arribar a ser aquest indret. El creixement de la població de Segur va deixar obsoleta l’antiga ermita romànica de Sant Miquel de Segur, i va donar pas el 1975 a una espectacular església de l’Assumpció projectada per Jaume Teixidó i Ballescà, amb el formigó vist com element argumental i una concepció estructural en transició amb noves disposicions dels elements que caracteritzen les esglésies.

Tot i que podem veure alguns edificis d’apartaments amb recursos característics de l’arquitectura d’estiu, com són els accessos exteriors, cal destacar l’edifici Marboré, projectat per Joan Bosch i Agustí entre 1968 i 1970, per una inusual qualitat constructiva i per les decisions projectuals a l’hora de concebre uns habitatges fora del comú pel que fa a la distribució interior, l’orientació i, també, la supressió de la tradicional façana representativa.

Una cosa similar succeeix amb aspectes dels quatre xalets escollits. A la urbanització de Segur de Calafell —constituïda majoritàriament, com tantes d’altres, per habitatges unifamiliars independents— destaca la singularitat del xalet del carrer de Grècia, projectat per Lluís Cantallops i Valeri el 1968, que dona l’esquena al carrer per obrir-se principalment al jardí, sugerint el replegament en un context que començava a esdevenir hostil ja a finals de la dècada dels seixanta.

Com a contrapunt a la idea comuna de “xalet-torre”, que molt sovint s’erigeix per conquerir vistes i paisatge, la casa Garcia de José Antonio Martínez Lapeña i Elías Torres Tur de l’any 1969 és una mostra d’adaptació a un terreny en pendent per crear un habitatge tan discret com sigui possible vist des del carrer.

Succeeix el contrari amb el xalet veí projectat per Juan Gumá Cuffí el 1963, on l’habitatge se situa al primer pis i força l’orientació d’una de les façanes buscant l’assolellament òptim i vistes al mar, que a principis dels anys seixanta es veia des d’aquest punt de la costeruda avinguda de França. Tot i l’elevació de l’habitatge, l’abundant vegetació (que havia de caracteritzar aquesta nova ciutat jardí) integra el volum al paisatge.

A l’eixample de la platja de Calafell, en un context molt més transitat, localitzem el xalet projectat per Juan José Albors i José Luis Canosa l’any 1969. Aquest habitatge contrasta amb les veïnes viles d’estiueig de les primeres dècades del segle XX per la voluntat de replegament cap al jardí interior i la desconnexió d’uns carrers poblats de blocs d’habitatges, amb un bullici creixent per la conversió d’una zona de pescadors en un pol d’atracció turística.

Tornar
Si no visioneu el mapa reviseu el vostre consentiment de cookies fent click aquí

Autors (9)