Intro

Sobre el projecte

El fons documental digital del projecte es focalitza actualment en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any de construcció de la primera xemeneia industrial de Barcelona, i de l’estat, que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte, promogut pel Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), té l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals del sector com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que es millora, s’actualitza i amplia el seu fons documental progressivament.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses seus i entitats associades al COAC i d’altres fons provinents d’entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la divulgació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en molts casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC, comissionats escollits per les demarcacions del COAC i professionals i d’altres experts externs que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

Benvingut al fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau i exemplar de divulgació i documentació arquitectònica, referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors arquitecturacatalana.cat

credits

Qui som

Projecte de:

Promogut per:

Directors:

2019-2025 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2025 Ramon Faura Carolina B. Garcia Eduard Callís Francesc Rafat Pau Albert Antoni López Daufí Joan Falgueras Mercè Bosch Jaume Farreny Anton Pàmies Juan Manuel Zaguirre Josep Ferrando Fernando Marzá Moisés Puente Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors:

2019-2025 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero Lucía M. Villodres Montse Viu

Col·laboradors Externs:

2019-2025 Helena Cepeda Inès Martinel

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

Fomento

 

AMB

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

 

IEFC

 

Fundació Domènench Montaner.

Disseny i Programació:

edittio Nubilum

Les escoles d’MBM, un laboratori per a l’ensenyament

  • 1 dia 

Les escoles projectades per l’estudi MBM van ser la punta de llança de l’ensenyament en un país clarament reprimit i endarrerit pels mètodes emprats per la dictadura, vinculats principalment a institucions religioses. Aquest constrenyiment xocava frontalment amb la base educativa de Josep Maria Martorell i Oriol Bohigas, ambdós alumnes de l’Institut-Escola de la Generalitat de Catalunya al Palau del Governador de la Ciutadella durant els anys de la Segona República. Els valors d’aquest centre d’ensenyament es fonamentaven, entre d’altres, en els següents preceptes: el català com a llengua única d’ensenyament, aules mixtes de nens i nenes, el laïcisme com a base humanista i la pedagogia com un acompanyament dels infants cap a la maduresa. En paraules de Bohigas, “absoluta llibertat i absoluta exigència de responsabilitat”.

És indubtable que aquesta base s’havia de manifestar després en l’exercici professional d’aquests dos alumnes, després amics i finalment socis fundadors de l’estudi Martorell-Bohigas. En les seves primeres obres escolars, encara sense la participació de l’anglès David Mackay, s’hi nota un esforç per sortir del funcionalisme rígid que entenia l’alumne com a subjecte passiu receptor, però que encara no manifestava la comunitat com a epicentre de l’aprenentatge. Amb les successives aportacions internacionals durant els anys cinquanta, i principalment amb l’aparició del nou model d’escola anglès que agrupava les aules al voltant d’un espai polivalent central, es desdibuixaria l’aula com a contenidor aïllat vinculat a passadissos d’accés i s’entraria plenament en l’estudi i experimentació de noves propostes enriquidores. En aquest sentit, les aportacions de David Mackay, així com el monogràfic dedicat per la XII Triennal de Milà el 1960 a aquesta temàtica sota el títol “La casa e la scuola”, serien fonamentals per a obrir línies d’investigació. L’escola Garbí en seria la primera construïda, a la qual seguirien més exemples celebrats com les escoles Sant Jordi, Costa i Llobera, l’institut Abat Oliba a Ripoll o la reconegudíssima escola Thau, que d’alguna manera tancava el cercle al voltant de la recuperació de l’educació que aquests alumnes de l’Institut-Escola havien rebut durant la Generalitat republicana. Ara, l’arquitectura en formava part.

Durant els anys següents, a la dècada de 1980, aquesta experimentació va continuar amb noves propostes, des de plantejaments en malla, com l’escola Mestres Montaña, així com les que feien front a les noves demandes urgents d’equipament públic i laic sorgides de la jove democràcia, que volia deixar enrere pràctiques que considerava obsoletes. La radicalitat de l’institut Vázquez Montalbán, que combina postmodernitat formal contundent i un ús dels materials de construcció absolutament racional i nu, dona com a resultat uns espais comuns singulars i nous per a una població que, fins llavors, no havia vist aquest tipus de propostes —tret de les classes més benestants que accedien a centres concertats.

Es podria dir, doncs, que l’arquitectura escolar d’MBM respon a inquietuds educatives; si la voluntat d’ensenyament i de relació social fan l’edifici, també serà l’edifici, que formarà les persones.

Tornar
Si no visioneu el mapa reviseu el vostre consentiment de cookies fent click aquí

Autors (5)