Intro

Sobre el projecte

El fons documental digital del projecte es focalitza actualment en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any de construcció de la primera xemeneia industrial de Barcelona, i de l’estat, que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte, promogut pel Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), té l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals del sector com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que es millora, s’actualitza i amplia el seu fons documental progressivament.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses seus i entitats associades al COAC i d’altres fons provinents d’entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la divulgació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en molts casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC, comissionats escollits per les demarcacions del COAC i professionals i d’altres experts externs que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

Benvingut al fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau i exemplar de divulgació i documentació arquitectònica, referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors arquitecturacatalana.cat

credits

Qui som

Projecte de:

Promogut per:

Directors:

2019-2024 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2024 Ramon Faura Carolina B. Garcia Eduard Callís Francesc Rafat Pau Albert Antoni López Daufí Joan Falgueras Mercè Bosch Jaume Farreny Anton Pàmies Juan Manuel Zaguirre Josep Ferrando Fernando Marzá Moisés Puente Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors:

2019-2024 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero Lucía M. Villodres Montse Viu

Col·laboradors Externs:

2019-2024 Helena Cepeda Inès Martinel

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

Fomento

 

AMB

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

 

IEFC

 

Fundació Domènench Montaner.

Disseny i Programació:

edittio Nubilum

L’element vegetal

per Beatriz Borque

El paisatgisme és una disciplina que, com a tal, és recent. La seva implantació relativa en la nostra societat, lluny de països on aquesta figura ja es troba en una maduresa envejable, com a França, Alemanya o Anglaterra, comença a prendre certa rellevància. Repassem exemples des de diferents perspectives per comprendre el pas de la jardineria al paisatgisme al llarg dels últims 150 anys.

L’Alícia barrejaAlícia barreja la seva concepció de natura, quelcom desconegut i amb moltes escletxes, amb la fantasia que neix de la seva imaginació. La seva mirada distorsionada percep diferents nivells de naturalesa i d’espais. Allò fantasmagòric, boirós, desconegut, és el bosc, aquella part de la naturalesa que té lleis pròpies. Els jardins, en canvi, són nítids i meravellosos, construccions pròpies de la ment humana i de les lògiques (o il·lògiques) d’espais a la nostra escala.

L’avorriment davant la realitat porta l’Alícia a endinsar-se en un món nou a través del cau d’un conill. El cau penetra dins la terra, que és viva, i trasllada la protagonista a un altre món: un món totalment configurat per la natura i la seva imaginació. Ara es troba a l’altra banda del mirall, on, entre la foscor i la indefinició, descobreix uns jardins fantàstics. Els espais que envolten l’Alícia són vius i estan habitats per éssers humans i no humans personificats. Els objectes i estris són els únics elements que es presenten tal com són, com a propis del fet domèstic.

Els jardins, que per l’Alícia constitueixen una realitat fantàstica, són per nosaltres aquells llocs on l’element vegetal, viu, ens obre camí cap a nous relats dins la metròpoli.

Clàssics i singulars

Vista de la vegetació que surt pel barret de la casa Cambó des de la Via Laietana (© VEGAP – Fons Fotogràfic Ll. Casals / Arxiu Històric del COAC)

Nicolau M. Rubió i Tudurí, arquitecte, paisatgista i urbanista, va dissenyar entre els anys 1923 i 1925 un jardí a la coberta de l’edifici que Cambó havia encarregat a Adolf Florensa després d’un viatge a Amèrica. Un espai amb tots els elements propis dels jardins clàssics, des de fonts, estancs, bardisses, templets i, fins i tot, una palmera. Amb els seus recorreguts, racons, ombres i elements en altura, precedeix i va més enllà de les cobertes vegetals actuals, i ja no només respon a uns requeriments de sostenibilitat —cosa que, com a tal, en aquells anys potser no es tenia tan present—, sinó que és un jardí com el que podia tenir qualsevol casa de l’avinguda del Tibidabo. És interessant com canvia el perfil de la Via Laietana, com des del carrer es podia entreveure aquell jardí noucentista ple de vida, on destacaven els elements vegetals propis dels jardins mediterranis: l’aigua com a element en continu moviment, la vegetació definint-ne els límits i creant espais més arrecerats, i la palmera, una Phoenix canariensis, fent créixer encara més l’alçària d’aquell gran edifici de nou plantes del centre de la ciutat, i que semblava que a la coberta tingués un palauet. El jardí es va haver de refer després de la Guerra Civil, i recuperació fou obra de Joan Mirambell, mestre jardiner que provenia de les escoles d’Art i que havia estat l’encarregat de la reforma, traçat i manteniment dels jardins i monuments del Departament de Cultura de la Generalitat.

El classicisme noucentista del jardí contrasta amb la radicalitat de la proposta d’uns jardins en altura durant la dècada dels anys vint. (autoria desconeguda)

Joan Mirambell va ser l’autor, a la primera meitat del segle passat, de dos jardins clàssics barcelonins més. Aquests es troben també dins d’una arquitectura, o en formen part. Els jardins del Palau Robert en són un exemple. Originalment eren només els jardins del palau, però actualment són un espai públic molt concorregut, tant pels usuaris com pels vianants que els travessen. Configuren un espai obert adjacent a l’edifici, a manera de plaça, rodejada en un dels costats per arbres de tipus fruiter, de port petit i mitjà, i alguna palmera. D’aquesta plaça surten dos camins amb petits racons per poder-hi descansar. L’ús de la vegetació en aquest jardí és interessant. La varietat de l’arbrat i la diferència d’escala permet crear una lectura general i alhora una de petits espais. Per exemple, en una de les placetes que es genera en un dels dos camins, destaquen, sota la gran alçària dels plataners, un conjunt de tres o quatre exemplars de Pittosporum tobira ja en format arbori, amb una copa perenne i densa que no supera els 1,60 m, creant un espai de petita escala que ofereix força intimitat gràcies a aquest sostre vegetal. La vegetació baixa, en canvi, és força homogènia i no supera els 80 cm d’alçària; de fulla perenne d’un verd intens, genera un cromatisme continu a l’altura dels ulls. L’arbrat de port mitjà està constituït per cítrics i Prunus que potencien la varietat cromàtica al llarg de l’any, tant pel fullatge com per la floració i els fruits.

Joan Mirambell també va ser l’autor del pati de l’Ateneu Barcelonès. En aquest cas, de la mateixa manera que Rubió i Tudurí havia fet a l’àtic Cambó, se serveix de palmeres altes per potenciar la idea de pati i jugar amb la secció de l’edifici, amb una base de vegetació baixa i un estanc envoltat també de vegetació baixa d’ombra. Tant la vegetació com l’estanc es troben elevats dins d’uns parterres amb parets de rajola vidriada de color verd fosc. La vegetació triada és bàsicament d’ombra, condicionada a l’espai on es troba, perenne i sempre verda (a excepció de la floració a la primavera i l’estiu de les clívies i d’alguns agapants que hi pugui haver). Aquests elements es col·loquen sobre un paviment ceràmic de terracota. La disposició dels parterres i la seva alçària permeten generar espais entre ells per poder-s’hi estar, i acaben formant unes masses verdes sobre el paviment vermellós, creant, a més, un espai no canviant, a excepció d’alguna floració al llarg de l’any i del temps (espècies de creixement controlat i palmeres de creixement lent). El jardí és, en aquest cas, una sala més de l’Ateneu.

Vista zenital del pati de l’Ateneu Barcelonès. (autoria desconeguda)

L’escenografia com a idea

La Villa Andrea de fons, amb l’eix axial de l’aigua com a motiu del jardi. (autoria desconeguda)

L’aigua com a element central, símbol del cicle de la vida i font de moviment en els jardins, es pot veure en un projecte més contemporani, també dins la categoria que ens ocupa, com són els jardins de la Villa Andrea que Bet Figueras va projectar, juntament amb Oscar Tusquets, l’any 1999. Aquests s’organitzen amb una peça d’aigua central, una piscina en forma de T elevada, a manera de bassa, al voltant de la qual surten transversalment uns canals de recollida d’aigua i plantacions d’arbres de port petit, en aquest cas fruiters. La vegetació és variada i recorda realment un jardí mediterrani antic entre camps de fruiters de copa baixa. En aquests projectes en què l’escala és més petita, i l’usuari és quasi individual, cada episodi del jardí és clau per poder elaborar-ne una narrativa. La seqüència i la materialització dels espais estan minuciosament dissenyades, i es transmeten com una escenografia on poden passar coses. La idea d’escenografia també es reflecteix en el grup de projectes que tractem a continuació, d’una escala més gran i amb una repercussió urbana superior. Són parcs i jardins ja no tan necessàriament relacionats amb arquitectures i que es conformen com a peces de la ciutat que, en certa manera, tenen autonomia pròpia. Sí que ofereixen solucions a diversos punts de la ciutat, però generen en el seu interior una narrativa pròpia que en alguns moments pot arribar a ser, fins i tot, molt literària.

Plànol del jardí de la Villa Andrea que mostra la zonificació escenogràfica dels motius. (© Fons Clotet, Tusquets, Paricio / Arxiu Històric del COAC)

Els jardins de Mossèn Costa i Llobera (1966-1970) de Joaquim Maria Casamor es troben a la cara sud-est de la muntanya de Montjuïc, mirant cap a mar. La seva topografia, pronunciada, s’esglaona amb el treball d’uns talussos, camins i una vegetació força especial. Els jardins inclouen una col·lecció de cactus, plantes crasses i palmeres que es descobreixen al llarg dels recorreguts, i en aquest sentit recorden el jardí interior de l’Umbracle del parc de la Ciutadella de Josep Fontserè o el Jardí Botànic Històric de Pius Font i Quer, tot i que uns i altres tenen condicions físiques totalment diferents. La manera com es distribueix la vegetació i com es disposa fa referència a aquesta voluntat de crear una escenografia, on cadascun dels elements vegetals, els diferents conjunts i famílies, així com el protagonisme d’alguns exemplars únics, recorden una posada en escena en què cada actor té un paper diferenciat. En aquest projecte, la relació amb la resta de la xarxa urbana és menor. Bàsicament, la relació és amb l’entorn, oferint una resposta topogràfica al vessant de la muntanya: una solució als condicionants del lloc per constituir en si mateix aquesta mostra de cactus i altres plantes.

Els cactus, les palmeres i les suculentes al vessant sud de la muntanya de Montjuïc, l’única ubicació on podien resistir els hiverns més durs. (© José Elías Bonells)

El mateix arquitecte, Casamor, és qui va dur a terme l’any 1971 la remodelació del parc del Laberint d’Horta, els jardins del qual, si bé són molt diferents dels de Costa i Llobera pel que fa a l’escala i les condicions físiques, tenen elements en comú. En aquest cas, es crea un món interior definit per una vegetació controlada i totalment dissenyada. Només cal pensar en el laberint mateix, amb les parets de xiprers que fan entrar l’usuari en un món separat de la resta, o en els parterres, on amb una sola espècie, els agapants, es creen plans horitzontals i verticals continus amb el fullatge, el port i la floració, accentuant una imatge monocromàtica i homogènia que els diferencia de la resta del paisatge de Collserola. 

Plànol general del parc del Laberint d’Horta. (autoria desconeguda – Arxiu Històric del COAC)
Arc vegetal en una de les sortides del laberint. (autoria desconeguda – Arxiu Històric del COAC)

Les parets de xiprer del laberint d’Horta recorden les que trobem a l’interior dels jardins de la Vil·la Cecília, amb unes formes ben dirigides que emmarquen els espais i condueixen els usuaris pel seu interior. Formen part de l’ampliació de la Vil·la Cecília, que actualment és el Centre Cívic de Sarrià. Aquest projecte de l’any 1980-1986 és obra d’Elías Torres i José Antonio Martínez Lapeña, els quals, en el llibre monogràfic de la seva obra i a propòsit d’aquest espai, diuen que “els jardins són escenografies de la natura”. Certament, l’element vegetal hi és l’absolut protagonista. Els traçats en planta recorden formes retallades d’una planta de Borromini, amb la vegetació (xiprers, llorers i baladres) que forma murs de diferent gruix per tal de definir recorreguts, girs, cantonades, etc. Aquests murs proposen un accés als jardins a través de parets que llisquen les unes sobre les altres i que fins i tot arriben a sortir dels seus límits emmurallats, colonitzant el carrer i els jardins de la Vil·la Amèlia, que són davant mateix, per tal de conduir el visitant i crear una mena de llindar que uneix i separa tots dos jardins de la resta de la ciutat. Al costat de la casa, i per sobre d’aquests murs, emergeixen plataners, xiprers aïllats, palmeres i tarongers que ofereixen una segona lectura, un sostre a gran altura que segueix un ordre diferent del dels murs de xiprers. Aquí s’hi combina vegetació caduca i perenne, reforçant la idea dels diferents escenaris al llarg de l’any. L’element vegetal s’emfasitza fins i tot amb l’arquitectura i els elements de suport del jardí, que adopten formes de la natura: la tanca representa unes fulles; la pèrgola sobre el canal lineal figura unes fulles de Ginkgo biloba, o els mateixos fanals Lampelunas, que semblen uns arbres més que emergeixen per sobre de la resta d’elements.

Aquarel·la en planta de la intervenció als jardins de la Vil·la Cecília. (© Martínez Lapeña-Torres Arquitectos)

L’ús de la vegetació de diferents característiques és comú en molts projectes, però en aquest cas destaca especialment i la podem relacionar amb recursos que devia haver fet servir Mirambell als jardins del Palau Robert, o amb diverses obres de Rubió i Tudurí. La massivitat i compacitat d’algunes espècies que  construeixen autèntiques arquitectures vegetals, pilars i murs, enfrontada a altres espècies amb un fullatge i port més esponjat, lleuger i canviant, i que influeixen contínuament en l’atmosfera que generen. També ho veiem als jardins de Santa Clotilde de Nicolau Rubió i Tudurí (1918-1926), on unes línies de xiprers, a manera de pilars, ens indiquen i ens defineixen uns nivells que van baixant, adaptant-se a la topografia de la costa de Lloret de Mar. En aquests jardins, que podríem dir que estan força influïts pels d’André le Nôtre, unes bardisses baixes emmarquen una sèrie de praderies i de bancs tancats a manera d’habitacions privades, amb xiprers que pauten els recorreguts seguits d’una vegetació arbustiva que, en un segon pla, es fusiona amb el bosc de la muntanya que davalla fins al mar. En definitiva, uns jardins que miren el mar, però que sempre acompanyen el visitant amb la vegetació, des de la primera capa fins a la darrera, controlant en tot moment la transició entre l’espai dissenyat i l’espai natural i verge (allò desconegut, sense ordre).

Escalinata descendent dels jardins de Santa Clotilde. (autoria desconeguda – Fons Quaderns
d’Arquitectura i Urbanisme / Arxiu Històric del COAC)

“Els projectes que es descriuen, i que d’alguna manera s’engloben dins el paraigua d’allò escenogràfic, tenen en comú que generen lloc en si mateixos, quasi d’una manera autònoma respecte del que tenen al voltant, tot i que sempre estableixen un diàleg.”

Albert Viaplana i Helio Piñón també treballen amb la vegetació —entre altres elements— per a generar espais diferenciats al parc del Besòs, construït l’any 1984 a Sant Adrià de Besòs. A més de definir unes circulacions, un drenatge i uns elements quasi vius, un dels elements més interessants del parc el trobem a la memòria del projecte, quan descriuen com un gegant marcaria amb el dit tres turons, tres petites topografies, on es plantarien arbres de fulla perenne, pins, formant una massa que no canviaria mai i que delimitaria tres escenaris permanents. Aquesta massa, aquest horitzó permanent, seria una composició lineal, però sense cap pauta marcada. En canvi, dins d’aquests escenaris, i seguint un ordre més afí al lineal que marquen les pautes del drenatge, s’hi disposaria una plantació de plataners, de fulla caduca i canviant, més gran i d’un to molt més clar, amb un tronc també més clar tot i les aigües, que ajudarien a crear una atmosfera per a tots els elements de l’interior del parc. Aquest espai públic es crea en els límits de l’àmbit del riu Besòs, com a frontera d’un barri de nova planta i amb una dinàmica de conflicte, en un terrain vague, al cap i a la fi. El parc genera un lloc i intenta crear una preexistència en un límit de la ciutat indefinit i fangós.

Al parc del Besòs els elements de mobiliari urbà són tan importants com la vegetació. (© Ferran Freixa – Fons Quaderns d’Arquitectura i Urbanisme / Arxiu Històric del COAC)

El fet escenogràfic també es dona en l’espai urbà, totalment barrejat amb la necessària funcionalitat de l’espai: els carrers, les rambles, els passeigs, els bulevards. El passeig de Maristany de Camprodon va ser dissenyat per Bernardí Martorell l’any 1924, en un moment en què la població necessitava créixer i es plantejava una urbanització burgesa als afores, amb un traçat nou. Va agafar exactament les mateixes dimensions que el passeig de Gràcia de Barcelona, però en comptes de plataners va projectar una alineació de faigs al llarg de tot el passeig, i, entre les alineacions, en comptes de circulació, va proposar un gran espai de prat sense cap mena de mobiliari, sense ús. Així doncs, el passeig de Maristany és en aquest cas l’eix de la urbanització, però per la seva morfologia acaba creant un espai autònom, quasi un jardí o una rambla verda, aliè a les cases que l’envolten.

Totalment diferents són els espais que comentem a continuació. Aquests, tot i que també tenen una narrativa pròpia, es caracteritzen bàsicament per la voluntat d’unió i de renaturalització d’indrets deteriorats o buits dins la trama urbana. En aquests casos, el projecte resultant, pel programa i per les característiques de l’espai, dona molta importància a la connectivitat d’una forma clara en tots els sentits.

Renaturalització i escala urbana

El parc de Monterols va ser dissenyat per Lluís Riudor l’any 1947. En un turó quedaven diverses parcel·les sense cap ús clar i es va decidir que s’hi faria un parc, que en aquest cas connectés els diferents carrers del voltant, de força pendent, amb el carrer de Muntaner. El parc s’organitza a partir d’itineraris que permeten recórrer el turó de diferents maneres. Materialment, fa ús de la vegetació autòctona amb plantacions d’arbusts i arbres que emulen un bosc mediterrani. La vegetació aquí no genera una escenografia o una construcció artificiosa vegetal. Al contrari, és talment un bosc d’alzines i garrofers, amb llentiscles i bruc, tot delimitat amb peces de rocalla i paviments tous de terra. L’autor proposa un espai verd que recuperi les dinàmiques dels espais verds naturals propis del nostre clima. Al mateix temps que Riudor duia a terme aquest projecte, també estava fent la reforestació del Parc Natural de Collserola i altres parcs en turons com el del Turó de la Peira (la primera de les tres ampliacions).

Riudor també va construir el parc d’atraccions de Montjuïc, el primer, que introdueix el següent projecte de Patrizia Falcone: la reordenació i renaturalizació de l’antic parc d’atraccions pels actuals jardins de Joan Brossa. Un cop tancat el parc a finals dels anys noranta, ja el 2003 es planteja de recuperar els terrenys restablint la vegetació del lloc i traçant camins que els uneixen amb la resta d’espais verds i carrers de la muntanya de Montjuïc. El projecte és interessant perquè, més enllà de recuperar una vegetació autòctona, potencia també la presència d’hàbitats propis del nostre clima que no se solen trobar als parcs i jardins urbans, i ho fa gràcies a la creació dels condicionants per tal que es puguin desenvolupar. El disseny és força lliure, poc arquitectònic en aquest cas, i va cap a  una configuració més oberta en què la percepció del visitant és bastant fluida en el pas d’un paisatge a un altre.

L’antic parc d’atraccións de Montjuïc, renaturalitzat. (autoria desconeguda)

Aquests projectes han fet ús de la vegetació autòctona, amb plantacions i ports propis del bosc mediterrani, de manera que el seu creixement, assentament i gestió acaba generant un parc viu que funciona quasi com una màquina. La gestió del paisatge, de l’aigua i de la vegetació es comença a tractar d’una manera diferent.

Des de l’any 2014, i per iniciativa pròpia, l’estudi d’arquitectura del paisatge de Martí Franch (EMF) està duent a terme el projecte La Vora de Girona, on implementen noves maneres de gestionar el paisatge al voltant de la ciutat de Girona en col·laboració amb la brigada de manteniment de l’Ajuntament. El projecte parteix de la idea d’incorporar com a espai verd periurbà, i amb el mínim cost possible, espais que es troben al voltant de la ciutat i que formen part del mosaic agroforestal de la zona, però que són desconeguts, estan en desús o s’utilitzen per part de la ciutadania d’una forma espontània (trobades, festivals, etc.). El projecte, en la línia de les idees de Gilles Clément, planifica la gestió i estableix criteris sobre alguns espais que l’estudi ha triat, i tot plegat s’estudia amb la brigada de manteniment. Es tracta de treballar amb el material propi del lloc, tot diferenciant-lo del que té al voltant. Establint uns criteris de sega o de delimitació d’espais, com per exemple una sega amb formes geomètriques que el diferenciïn del paisatge circumdant, sigui prat o el bosc, evidencien dos llenguatges contraposats. Les dues actuacions pilot que de moment s’han pogut executar se situen una a les antigues pedreres i l’altra a les ribes del Ter. El projecte ha passat de ser una iniciativa espontània a inscriure’s dins el Projecte marc per a una Infraestructura Verda Multifuncional a “la Vora” de Girona. D’aquesta manera, la ciutat incorpora nous espais verds, revalora el seu patrimoni pel que fa al paisatge i guanya una relació entre el nucli urbà i l’espai natural (agrícola i forestal) més fructífera i fluida.

Un altre projecte que tracta de la gestió del paisatge és la recuperació del sistema de reg a les hortes termals de Caldes de Montbui, obra dels estudis Cíclica i CAVAA i que es va dur a terme entre els anys 2013 i 2015. El projecte proposa recuperar el reg de les parcel·les agrícoles dels afores del poble després que la séquia principal s’hagués anat contaminant amb el temps fins a acumular aigües de residus del poble. El projecte, que és molt més complex que aquesta explicació, té com a part important la gestió de l’aigua, el treball amb la comunitat de regants i la transformació d’aquest espai productiu en un parc on totes les persones el poden gaudir i, alhora, conèixer com es treballa en aquesta comunitat agrícola. Un projecte que parteix de la idea de recuperar l’eix bàsic de funcionament de les hortes, el reg, dona peu a fer una nova lectura del mosaic agrícola a partir d’uns recorreguts i del mateix reg, i on els horts, l’element vegetal, componen una trama de volumetria variable en funció de les plantacions.

Els marges agrícoles i el reaprofitament de l’aigua determinen la intervenció dels arquitectes. (© Adrià Goula)

Reprenent l’inici de l’escrit, aquell món nou on Alícia diferenciava els boscos salvatges dels jardins reglats i humanitzats, el recorregut dels projectes triats aquí apunta a una transició des de la creació de jardins i parcs en què la manera de treballar la vegetació responia a unes regles i uns traçats artificials, i en què la tria d’aquesta i la manera de disposar-la generava uns espais força definits, fins a projectes més contemporanis on les regles passen a ser en certa manera més funcionals, intrínseques al material vegetal i als elements que el fan possible, aigua i vegetació, i en què la forma és quasi un resultat d’una feina de diàleg amb la mateixa vegetació.

Tornar

Cronologia (15)

  1. Palau Robert

    Joan Martorell Montells , Henri Grandpierre

    Palau Robert

    Ubicada al districte de l'Eixample, la Casa Robert es troba al xamfrà septentrional de l'illa de cases delimitada pel Passeig de Gràcia, el carrer de Rosselló, la rambla de Catalunya i el carrer de Còrsega, escapçat per l'Avinguda Diagonal. Es tracta d'un edifici aïllat al bell mig d'un jardí que avui és públic. De planta rectangular, l'estructura en alçat de l'edifici comprèn semisoterrani, planta baixa, planta noble, àtic i terrat transitable. L'edifici disposa de dos accessos: un orientat al jardí posterior i un altre (el principal) orientat al Passeig de Gràcia. A través d'aquest darrer accés s'accedeix a una àmplia zona de vestíbul que conté l'escala vers la planta baixa. La Casa Robert és un edifici neoclàssic de forma cúbica que mostra tres façanes a l'exterior, totes íntegrament acabades amb pedra extreta del Massís de Montgrí (d'on el propietari provenia i acabaria ostentant el títol de Comte). Cada façana presenta una composició diferent, encara que comparteixen unes característiques principals que les unifiquen estilísticament. Les obertures, de grans dimensions, es presenten sempre alineades en eixos verticals i el semisoterrani queda inclòs en un robust basament de pedra blanca. Els balcons ampitadors de la planta baixa presenten forma d'arc pla, emmarcades amb llindes i muntants a base de carreus encoixinats de gran plasticitat. Aquests balcons, com els de la planta noble, es presenten tancats per balustres de pedra. Una motllura ornada amb una sanefa a base d'ones serveix de separació dels paraments encoixinats de la planta baixa respecte a els paraments de carreus llisos de la planta noble. La principal característica de la planta noble és que els balcons ampitadors, en aquest cas coronats amb arcs de mig punt motllurats, queden flanquejats per unes delicades pilastres d'ordre jònic florit que sostenen un entaulament treballat a base de mènsules en forma de voluta. Sobre la cornisa d'aquest entaulament hi reposen les finestres de l'àtic o segona planta, austerament motllurades. Sobre l'entaulament corinti de l'àtic hi reposa la balustrada que tanca el terrat. La façana orientada al jardí, presenta un ritme molt més rigorós, amb dos cossos laterals flanquejant el central, que destaca pels seus paraments encoixinats i per estar coronat per un frontó triangular. Aquest frontó acull, en relleu, dos coloms entre la vegetació sostenint un escut que, si bé avui és el de la Generalitat de Catalunya, en origen mostrava les armes de Robert Robert. La façana principal, orientada al Passeig de gràcia presenta una variada composició, jugant amb els ritmes dels eixos d'obertures. A més, els dos balcons dels extrems de la planta noble presenten una volada de pedra sostinguda per dues grans mènsules i tancada per una barana de ferro fos. L'extrem meridional d'aquesta façana presenta un cos adossat de menors dimensions que conté un gran arc de mig punt emmarcat per un pòrtic de semicolumnes jòniques florides que sostenen un entaulament. L'arc es presenta tancat per una monumental reixa de forja de disseny rocalla, amb aplics de ferro fos sobredaurats i un escut daurat de la Generalitat. Aquest cos configura l'accés principal a l'edifici, i en el seu interior conté un vestíbul monumental o "zaguán" que permetia al visitant entrar a la casa en cotxe i aparcar dins les cotxeres ubicades a l'altra banda del jardí. Aquest vestíbul és probablement el més ric de la ciutat i es configura com una aparatosa galeria columnada a base de grups de columnes i pilastres jòniques florides que sostenen una volta de canó amb llunetes de gran refinament estereotòmic. La columnata de l'esquerra permet l'accés a les dependències del conserge i el porter, mentre que la columnata de la dreta acull la porta principal de la casa. Aquesta és coronada per un arc de mig punt rematat amb un potent escut (avui buit) ricament emmarcat amb relleus en forma de fulla d'acant, dos gossos rampants i un elm amb la corona de marquès. Aquesta porta permet l'accés a l'escala noble, dins d'una caixa de pedra ornada a base de pilastres jòniques florides i ulls-de-bou emmarcats amb llaços i garlandes de llorer. Aquesta escala mena vers l'espai que centralitza tot l'edifici: el vestíbul principal de la planta baixa. Aquest espai grandiós es concebé com un gran pati elevat i cobert per una claraboia, l'alçada de la qual inclou també la planta noble a la qual dóna accés. Aquesta monumental estança cúbica acabada en pedra serveix, al mateix temps, de vestíbul, de distribuïdor de la planta baixa, de caixa d'escala vers la planta noble i de celobert. Els seus murs de pedra acullen portes monumentals amb llindes i brancals motllurats i ulls-de-bou amb garlandes de llorer. Els angles de la sala es presenten arrodonits i el seu terra queda totalment revestit de marbre blanc, amb motius decoratius en marbre d'altres colors. Al fons d'aquest espai hi neix l'escala de la planta noble, formant una sinuosa línia de marbre tancada per una barana ornada a base de rocalla de bronze daurat. Totes les estances que envolten l'escala presenten murs i sostres revestits de motllures d'inspiració clàssica que, malauradament, han perdut la seva decoració policromada i sobredaurada original.
  2. Jardins de Santa Clotilde

    Nicolau Maria Rubió i Tudurí

    Jardins de Santa Clotilde

    Jardí noucentista situat en un paratge de gran bellesa, a la vora del mar, sobre la platja de Sa Boadella. Enmig d'un esgraonament aterrassat, la diversitat d'espècies de plantes del jardí s'alternen amb petits estanyols i conjunts escultòrics diversos. El protagonisme, però, més que la diversitat vegetal, és la disposició arquitectònica i l'obra de jardineria escultòrica. Pel que fa a les edificacions privades, hi ha la casa original i una de més nova prop de l'entrada principal dels jardins. La casa més antiga és de planta rectangular i destaca per les arcades de mig punt de la planta baixa, una gran terrassa i una torreta de planta quadrada, de tres plantes i coberta a quatre vessants. A la façana sud de la torre hi ha un panell de rajola pintada dedicada a Santa Clotilde i datat de 1930. En total, el jardí fa una extensió de més de 26 mil metres quadrats (2,6 ha) i està situat en una esplanada a uns 50 metres sobre el mar.
  3. Jardins de Mossèn Costa i Llobera

    Joaquim Maria Casamor d'Espona

    Jardins de Mossèn Costa i Llobera

    Els jardins Costa i Llobera sorgeixen com a projecte conjunt de l'arquitecte Joaquim Maria Casamor i del mestre de l'escola de jardineria, tècnic i especialista en plantes crasses, Joan Pañella. Feia ja uns anys que es treballava assajant l'adaptació d'aquestes espècies a la ciutat. Quan es considera l'opció d'urbanitzar la zona de Montjuïc on s'ubiquen avui els jardins, ja es disposava d'un fons rellevant d'espècies procedents de les Canàries, Andalusia i altres vivers de ciutats mediterrànies. També havien arribat algunes plantes de la col·lecció Pallanca vingudes des d'Itàlia. Els jardins de Mossèn Costa i Llobera es van inaugurar el mes de març de 1970 però, des de llavors, han passat per un llarg procés de recuperació, remodelació i rehabilitació, durant el qual s'ha procedit a la consolidació estructural de l'espai ia la replantació d'una bona part de les plantes que han estat víctimes del fred fins a retornar aquest espai a la seva esplendor original. Els jardins ofereixen una col·lecció única al món: 3,16 hectàrees que són un viatge per algunes de les espècies més exòtiques del planeta, espècies que podem trobar a zones subdesèrtiques, desèrtiques i tropicals, però també a zones d'alta muntanya.
  4. Parc del Besòs

    Albert Viaplana i Veà , Heliodoro Piñón Pallarés , Viaplana / Piñón Arquitectes

    Parc del Besòs

    Projectàrem un lloc i no un parc. Del plantejament només portàrem al projecte la voluntat de construir-lo. Calia, doncs, inventar el lloc i, en aquesta ocasió, al seu creador. Per uns instants fórem uns gegants capaços d'aïllar el terreny amb una mà per poder dibuixar amb el dit índex de l'altra els passadissos on situar la vegetació que donaria sentit al lloc. El vam protegir del nord y obrir cap al mar. Els espais que quedaren entre aquests amples passos vegetals s'organitzaren segons la vocació que disposà l'atzar: un capriciós sortidor sobre un vas lleugerament humit, un racó amb un banc romàntic, uns prismes i unes boles de formigó abandonades segons un ordre obscur, unes galeries lineals, una porta monumental, una rambla d'insòlit traçat, etc. Dos passeigs en forma de 'Y' creuen el lloc segons la seva exclusiva llei.
  5. Jardins de la Vil·la Cecília

    José Antonio Martínez Lapeña , Elías Torres Tur , Martínez Lapeña-Torres Arquitectos

    Jardins de la Vil·la Cecília

    Els jardins són escenografies de la natura. Gaudí i Jujol amb els seus reixats i reixes, in memoriam. Per a estendre Vil·la Cecília com a parc públic: uns traçats geomètrics similars i el mateix tipus de vegetació (xiprers, palmeres canàries, plàtans, llorers, tarongers i baladres) del jardí que envolta a la casa, ara centre cultural del barri. El traçat de la geometria es remarca amb vorades de pedra calcària blanca que emmarquen les tanques de xiprer i organitzen el sistema de camins. Els recorreguts, que s'oculten un a l'altre, fan l'efecte d'un jardí major del que és, té una mica de suau laberint. A l'altre costat de la paret que tanca Vil·la Cecília, el carrer Santa Amèlia s'ha dissenyat com una via de cotxes a l'interior d'un parc, ja que el Parc de la Cinquena Amèlia a l'altre costat del carrer es tanca amb una barrera alta de xiprers en ziga-zaga. Fragments d'aquesta tanca aparentment suren sobre les voreres del carrer. Alineacions d'arbres des del jardí de Vil·la Cecília creuen sobre les voreres d'asfalt rosat cap als jardins de Vil·la Amèlia, establint una continuïtat visual entre tots dos. Companyies per a la vegetació natural del jardí: - Falsos murals de ceràmica grega per a augmentar el valor d'unes parets abandonades. - Una porta a cada costat del carrer amb el nom del jardí i del parc. - Tres portes amb fulles vegetals gegants. - Bancs de càpsules medicinals-skateboards. - Fanals “lampelunas”. - Catifa a assecar pintada sobre el mur d'entrada amb el pla del jardí. - Fulles gegants de ginko per a pèrgola que descendeix sobre el canal-estany. - Pèls o arrels de coure per a acompanyar a la Ofèlia de bronze de l'escultor Francisco López. - Escocells amb buits de fulles de taronger. - Tots els xiprers els havia de tallar i pentinar un perruquer, però els van podar els jardiners. - I més...
  6. Jardins de la Villa Andrea

    Bet Figueras , Oscar Tusquets Blanca

    Jardins de la Villa Andrea

    ...davant la casa i de la mateixa mida, un autèntic “Hortus conclusus”: Fruiters, plantes aromàtiques, rosers, verdures… a banda i banda d'un safareig negre on a més ens banyem. El terra d´aquest interior a l'aire lliure és albero sevillà. Al voltant de l'hort i de la casa un jardí d'arbres de fulla perenne amb un terra de granit disgregat rosa, ni un pam de gespa.
  7. Casa Jordi Cantarell

    Lluís Jubert i Rosich , Eugènia Santacana i Verdet

    Casa Jordi Cantarell

    El projecte respon al caràcter atípic del programa i el client: una casa amb una sala d’exposicions per a un pintor i restaurador de mobles. La casa estableix una relació radical amb l’entorn immediat en disposar d’un pati-jardí enfonsat respecte de la cota exterior, sense alterar les vistes llunyanes sobre el castell de Púbol. A sobre de la casa hi ha la sala d’exposicions, un volum tancat, il·luminat zenitalment i ventilat per dues petites obertures als extrems. La casa i la sala tenen entrades independents, per una escala i una rampa, respectivament. Una escala d’un sol tram permet d’accedir a la sala directament des de l’habitatge.
  8. Jardins de Joan Brossa

    Patrizia Falcone , Rosa Maria Torra Reventós

    Jardins de Joan Brossa

    Aquests jardins abasten gran part dels terrenys que durant 32 anys va ocupar l’antic Parc d’Atraccions de Montjuïc. Entre els anys 1930 i 1936, a la part superior d’aquests terrenys ja havia existit un altre parc d’atraccions: el Maricel. Abans de la construcció del Parc d’Atraccions de Montjuïc, entre els anys 1898 i 1965, aquesta zona de la muntanya va tenir un ús militar: la ubicació del destacament de la bateria Álvarez Castro de defensa de la costa, que va ser construïda pel Ministeri de Guerra durant la Guerra de Cuba. L’any 1964, l’Ajuntament de Barcelona va demanar els terrenys a l’exèrcit, i el 1965 es van enderrocar les instal·lacions militars. La creació del parc d’atraccions (1966) va tenir el seu moment de màxima esplendor durant la dècada de 1980, amb més de trenta atraccions i un amfiteatre a l’aire lliure on cada estiu se celebraven concerts amb cantants i grups molt famosos de l’època. A finals de la dècada dels 90, el parc va iniciar el seu declivi i, a més, va acabar la concessió municipal d’ús dels terrenys. Les propostes per a una nova concessió no van prosperar, i l’any 1998 el Parc d’Atraccions de Montjuïc va tancar les portes. L’any 2000, l’Ajuntament de Barcelona va decidir construir-hi els actuals jardins públics, cosa que va permetre reordenar i renovar una bona part de la zona alta de la muntanya de Montjuïc. Els jardins de Joan Brossa són un exemple excel·lent de la recuperació paisatgística i ambiental d’un espai mitjançant la consolidació del paisatge vegetal ja existent i la potenciació d’un aspecte natural i un punt silvestre. A mig camí entre un parc forestal i un jardí de ciutat, els jardins de Joan Brossa agafen característiques de tots dos, especialment les pròpies d’un bosc. La seva situació ha convertit els jardins de Joan Brossa en l’element de connexió entre diversos jardins del Parc de Montjuïc. D’altra banda, el caràcter lúdic, infantil i d’esbarjo de l’antic parc d’atraccions continua present en aquests jardins. Hi ha tres àrees de joc en les quals s’han instal·lat elements per a totes les edats, alguns de molt originals. La música també és un aspecte lúdic molt important. En el camí que travessa el parc hi ha “coixins musicals” que emeten sons quan es trepitgen, i una zona amb tirolines i jocs de trepar.
  9. Sistema de Reg a les Hortes Termals

    Oriol Vañó , Jordi Calbetó Aldomà , Marta Serra , Elena Albareda , Joaquim Arcas , Adrià Martín , CAVAA , Cíclica

    Sistema de Reg a les Hortes Termals

    Les Hortes de Baix constitueixen un espai patrimonial de regadiu de 3.7Ha annex al nucli antic de Caldes de Montbui, vil·la termal de fundació romana propera a Barcelona. Aquest àmbit ha patit la progressiva degradació paisatgística, ambiental i social pròpia dels paisatges periurbans del segle XX, causada bàsicament per la contaminació de les aigües del torrent local que abasteix el sistema de reg, per la mala accessibilitat i per la desestructuració de la comunitat de regants. Aquestes hortes es regaven històricament amb els sobrants d'aigua termal dels safareigs i amb aigües pluvials del torrent que aboca a la séquia principal. Aquesta sèquia, formada per murs de pedra de gairebé 3 m d'alçada, és el principal element del sistema de reg. Però amb el creixement urbà el torrent s'ha anat cobrint i se li han anat convertint bona part de les aigües negres de l'centra urbà convertint així la sèquia principal de les hortes en una claveguera a cel obert. Això ha provocat un important risc sanitari per a la producció hortícola i ha perjudicat també l'accessibilitat pública (per les males olors i el mal efecte visual). La poca disponibilitat d'aigua neta per al reg ha activat la reclamació de l'aigua termal com a bé públic d'un patrimoni a reintegrar dins l'imaginari ciutadà. El projecte neix a la Taula d'Espais Públics municipal, espai que dóna veu a iniciatives locals per a la millora de l'espai públic. L'Ajuntament activa l'encàrrec per donar resposta a la necessitat de més aigües netes, el reg, canalitzar el flux d'aigües negres que discorren a cel obert i facilitar l'accés a les hortes des del centre urbà. Els autors del projecte vam plantejar: entendre la parcel·lació privada hortícola com a nou espai públic autogestionat que fomenta la sobirania alimentària; co-dissenyar tot el procés amb la comunitat de regants i altres agents implicats, i reconèixer el valor que representa la gestió tradicional de l'aigua com a patrimoni material i intangible. Amb la comunitat d'hortolans, unes 70 persones, es detecta la gestió inadequada d'aigua termal sobrant dels balnearis que s'aboca a la riera, proposant reutilitzar per al reg amb les aigües de més safareigs. A través d'una investigació-acció participada de dos anys, la comunitat de regants es reactiva i es consensuen intervencions acotades que no alterin l'actual sistema de reg ni la seva gestió social. L'obra s'executa amb pressupost de baix cost i un Pla d'Ocupació Municipal. El manteniment s'assumeix per part de la comunitat de regants. El projecte es divideix en dues fases: la intervenció per a la gestió sostenible del sistema de reg i la passarel·la per a la millora de l'accessibilitat de la qual s'ha executat un primer tram que connecta amb el camí d'accés existent i actualment es desenvolupa el segon tram fins a la riera. A partir del procés participat i per garantir l'abastament d'aigua es recupera l'aigua de balnearis que s'acumula en un got de compensació al passeig de la riera, un espai de visibilització pública de l'aigua termal així com de trobada social, com esdevé en els safareigs que voregen aquest passeig. Des d'aquest got es condueix l'aigua termal fins a les hortes. Allà es construeix una nova bassa pública d'acumulació i refredament per repartir l'aigua per torns diaris de reg per inundació. El reconeixement del funcionament del sistema de reg termal permet reciclar les sèquies existents, mantenint el seu funcionament per gravetat i evitant la mecanització de qualsevol nou dispositiu introduït per facilitar la seva gestió i manteniment. A la sèquia principal existent es canalitzen les aigües negres fins al col·lector i s'incorpora una passarel·la per millorar l'accés a la zona, suportada en l'interior dels murs per no alterar el valor identitari de les traces característiques del paisatge d'aquestes hortes. Es potencia la presència d'elements materials propis de l'auto-construcció hortícola: bitlles granítics a la séquia principal, maons ceràmics manuals a plec, arquetes de comporta manual, malles i tanques. Es reintrodueix el salze viu a la tanca, antigament utilitzat per la cistelleria de vímet escalfat amb aigua termal. A més, s'aposta per un sistema pilot innovador: la fitodepuració amb macròfits resistents a la temperatura de l'aigua termal i plantades sobre jardineres flotants, per assimilar la matèria orgànica residual sense alterar la condició oscil·lant del nivell d'aigua de la bassa que diàriament s'omple i es buida. Avaluem el projecte a tres nivells: polític, productiu i ciutadà. A nivell polític l'Administració ha apostat per la dignificació de l'àmbit i el llarg i intens procés de participació culmina amb la creació d'una associació d'hortolans fins ara inexistent. S'estableix una junta i comissions per vetllar per l'autogestió de les hortes, l'establiment de normes internes, la comunicació amb l'Ajuntament, la visibilització del patrimoni històric cultural que suposen i la transferència de coneixement intergeneracional necessària. A nivell productiu, l'obtenció de més aigua neta permet la pràctica del cultiu ecològic i l'augment de torns de reg al doble de dies, condicions que enforteixen aquest espai d'autoproducció per al consum local i la reducció d'emissions. A llarg termini es preveu que el producte conreat pugui vendre per al consum dels visitants. A nivell ciutadà les hortes s'han obert als veïns, convertint-se en espai públic de passeig, reconeixement i pedagogia de l'espai agrari. A aquests èxits se li suma el repte viscut per part dels arquitectes coordinadors. Assumir el paper de mediadors i observadors ens ha ofert nous referents conceptuals dins el disseny ecològic i comunitari, i ens ha permès desenvolupar noves eines per a la presa de decisions i comunicació dels aspectes tècnics del projecte.

Sobre el mapa

Per a veure aquest contingut, reviseu la vostra  política de cookies