Intro

Sobre el projecte

En aquesta primera etapa, el catàleg es focalitza en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any d’edificació de la primera xemeneia industrial de Barcelona que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte neix amb l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que s’anirà actualitzant i ampliant, tot incorporant les obres contemporànies de major interès general, sempre amb una necessària perspectiva històrica suficient, alhora que afegint progressivament obres del nostre passat, amb l’ambiciós objectiu d’abastar un major període documental.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses branques i entitats associades al COAC i d’altres entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la incorporació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en alguns casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC i professionals i d’altres experts externs de totes les Demarcacions que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

La voluntat d’aquest projecte és la d’esdevenir el fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau d’informació i documentació arquitectònica exemplar que passi a ser un referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors arquitecturacatalana.cat

credits

Qui som

Projecte de:

Promogut per:

Directors:

2019-2024 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2024 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors Externs:

2019-2024 Lluis Andreu Sergi Ballester Helena Cepeda Inès Martinel Maria Jesús Quintero

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Arxiu Mas

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

Disseny i Programació:

edittio Nubilum
Apunts 5

Tornar al GATCPAC, 100 anys després

per Carolina B. García-Estévez

A finals de la present dècada es celebrarà el centenari de la formació del GATCPAC, el Grup d’Arquitectes i Tècnics Catalans per al Progrés de l’Arquitectura Contemporània. Amb aquesta revisió dels seus projectes es volen posar en valor les seves aportacions teòriques, sobretot en el camp de l’urbanisme. Tot i que utòpiques i radicals, les propostes ja reflectien preocupacions encara vigents un segle després.

El GATCPAC sempre va sentir un orgull especial en afirmar que un dia després d’inaugurar el seu local, al llavors número 99 del Passeig de Gràcia de Barcelona, s’instaurava la II República espanyola (1931-1939).

En plena crisi, la Barcelona que rebria la nova arquitectura s’enfrontava a la paradoxa d’haver resolt alguns dels programes funcionals més recents en un llenguatge classicista. En són exemple els magatzems Casa Damians (1915) dels arquitectes Eduard Ferrés, Ignasi Mas i Lluís Homs, el Cinema Coliseum (1925) de Francesc de Paula Nebot, o el Club Natació Barcelona (1926) de Jaume Mestres i Fossas. Al costat dels edificis burgesos de la part alta de la ciutat, la construcció de l’Eixample allotjava a poc a poc les classes mitjanes. Ja des de la dècada dels anys vint, la ciutat buscava organitzar-se des de criteris físics que comprenguessin aspectes presents des de la industrialització. El gran projecte d’aquesta dècada, l’Exposició Internacional de Barcelona el 1929, venia acompanyada d’altres polítiques de segregació residencial i representativa, com ara la Llei de Cases Barates (1927) o el projecte de monumentalització del centre històric de la ciutat, ideat per Joan Rubió i Bellver al seu quadern Taber Mons Barcinonensis (1927).

Espais interiors conectats als Magatzems Damians, on el propi espai formava part del luxe. (© Foto Brangulí – Fons Col·leccions / Arxiu Històric del COAC)
El cinema, un dels símbols fefaents de la modernitat. (© Fons Fotogràfic F. Català-Roca / Arxiu Històric del COAC)
La gran dimensió i conseqüent netedat estructural dels equipaments moderns apropava l’arquitectura al llenguatge modern. (autoria desconeguda – Fons Jaume Mestres i Fossas / Arxiu Històric del COAC)

La conquesta de l’espai públic i primeres obres (1925-1931)

Els arquitectes del GATCPAC van trobar endarreriments preocupants en les formes que definien el seu entorn. En contrast amb això, Europa ja havia produït un canvi de llenguatge que encarnava d’una manera directa la vida moderna. Una imatge símptoma que va arribar primer a Madrid i al País Basc, oferint als estudiants d’arquitectura barcelonins miralls en què reflectir-se i informació suficient per contrastar realitats. A partir del 1925, la presència de les noves formes europees es feia palesa a la premsa i a les publicacions de la ciutat de Barcelona. Des de França i Alemanya arribaven imatges de pavellons, habitatges, hospitals, escoles, mobiliari, etc., publicats a revistes amb tipografia i fotografies modernes. Un repertori de signes des del qual configurar un nou vocabulari avant la lettre.

Estació de Servei Porto Pi (1927) a Madrid, de Casto Fernandez-Shaw. Un altre alegat a la modernitat de la locomoció i el moviment. (autoria desconeguda)

A partir del 1928, els arquitectes de Madrid i el País Basc van formar files en una pretesa avantguarda arquitectònica amb els joves catalans. Els projectes de Fernando García Mercadal, Manuel Sánchez Arcas, Rafael Bergamín, Casto Fernández-Shaw, Luis Vallejo, José Manuel Aizpúrua i Joaquín Labayen van escenificar les dificultats del llenguatge modern per penetrar en la societat i els problemes que representaven el pes de la tradició i els hàbits constructius. Defensar que el temps present era el de la velocitat, els equipaments públics, les infraestructures per a l’esport i la vida a l’aire lliure, el cinema i els viatges era complicat. Avions, paquebots i cotxes, màquines necessàries per a les noves necessitats de la vida contemporània, havien esdevingut la fàcil al·legoria dels temps moderns. I en aquesta asfixiant Espanya, els viatges es van convertir en el mecanisme més utilitzat per entrar en contacte directe amb la nova arquitectura. París, Frankfurt, Stuttgart, Ginebra, Berlín, Dessau i Viena són els nous enclavaments de pelegrinatge gràcies a excursions de curs o bé fugides privades intencionades.

“Sovint procedents d’encàrrecs familiars o amistats directes, unes ‘figures estranyes’ van aparèixer a poc a poc a la ciutat anunciant l’adequació del llenguatge a partir de models internacionals i proposant l’actualització urgent de l’estètica urbana.”

La premsa local barcelonina aviat va començar a oferir testimoni de les propostes que aquests joves arquitectes difonien a través d’exposicions, escrits i conferències, tot mostrant l’abisme que sempre ha existit entre vida i acadèmia, entre economia i cultura. Noves tipografies i imatges fotogràfiques acompanyaven el missatge d’un canvi necessari davant de l’enfonsament de la Dictadura de Primo de Rivera i de la urgència d’imaginar una forma política d’acord amb la realitat en transformació. Organitzar-se i difondre altres missatges va ser l’objectiu compartit pels qui aspiraven a agafar les regnes d’aquest procés. Entre el 1928 i el 1931 comencem a trobar nombroses mostres de l’arquitectura que els futurs membres del GATCPAC pretendran instaurar. Sovint procedents d’encàrrecs familiars o amistats directes, unes “figures estranyes” van aparèixer a poc a poc a la ciutat anunciant l’adequació del llenguatge a partir de models internacionals i proposant l’actualització urgent de l’estètica urbana. Moltes van ocupar les sales de les Galeries Dalmau, amb motiu de l’exposició “Arquitectura Nova” celebrada l’abril del 1929: un manifest contra l’arquitectura que s’exhibia aquell mateix any a la muntanya de Montjuïc. I els noms d’Illescas, Alzamora, Armengol, Perales, Sert i Torres van construir el primer missatge col·lectiu de tota una generació de joves arquitectes que van saber escapar del retard que més d’una vegada ha representat l’Escola d’Arquitectura de Barcelona al voltant dels seus professionals en exercici. Només cal fixar l’atenció en alguns d’aquests primers edificis, entre els quals no figura el nom de ni un sol professor en actiu: els habitatges de Josep Lluís Sert al carrer Muntaner, coneguts com a Casa López (1929), i els de Germán Rodríguez Arias a Via Augusta 61 (1930), o bé el Sanatori de Sant Joan de Déu (1931) a Manresa, del mateix autor.

Vista de la cantonada de la Casa Jenara López, un encàrrec de la mare de Josep Lluís Sert al seu fill. L’edifici contigu pel carrer Muntaner, de façana neoclàssica, és contemporani. (autoria desconegudaFons Col·leccions / Arxiu Històric del COAC)
Un altre encàrrec familiar, en aquest cas per a Germán Rodríguez Arias. (© Fons Fotogràfic Ll. Casals / Arxiu Històric del COAC)

Primeres propostes per a la Barcelona futura (1931-1935)

La proclamació de la II República i les novetats institucionals van afavorir una nova relació entre política, ciutat i arquitectura. La gran majoria d’aquestes propostes —en realitat, autoencàrrecs— cercaven incidir en els mecanismes de planificació des de l’oferta intel·lectual que els darrers avenços disciplinaris proporcionaven, mitjançant l’anàlisi científica del territori i el disseny de la ciutat funcional, per a una urbs que es va definir com a “capital, obrera i industrial”. Es tractava d´un projecte intel·lectual global, orgànic, i que des d’un nou ordre polític va fer front a les noves circumstàncies: atur, lleure de masses, sanejament del nucli antic i equilibri social en temps de crisi mundial econòmica. Esmentar i fer un breu recorregut per cadascun pot ajudar-nos a concatenar una seqüència d’instants que, tot i no ser construïda majoritàriament, sembla imprescindible en el continu rèdit operatiu de la història recent de l’arquitectura catalana.

Poble d’estiueig a la Costa Brava (1929)

A l’exposició de les Galeries Dalmau, els arquitectes Sert i Torres van exposar el seu projecte de poble d’estiueig, on van demostrar aviat la seva voluntat de planificar l’oci de la classe mitjana. Van treballar des d’una zonificació estricta a partir de dos eixos ortogonals, un sistema compositiu que han après de Le Corbusier. Van explorar formes que gairebé no coneixien i es van apropiar d’un llenguatge que volien veure construït: finestres horitzontals, volums purs i diversificació funcional. Una utopia encara incapaç de dinamitar la realitat noucentista que s’havia imposat a l’Exposició Internacional de Barcelona 1929, tot i tenir algunes obres tan notables com el Palau de les Arts Gràfiques (1927), dels arquitectes Raimon Duran i Reynals i Pelayo Martínez Paricio.

Perspectiva aèria del conjunt projectat per uns joves Sert i Torres Clavé. (© Fons GATCPAC / Arxiu Històric del COAC)

Urbanització de l´avinguda Diagonal (1931)

Després de la celebració del tercer CIAM –Congrès International d’Architecture Moderne– a Brussel·les el novembre de 1930, els arquitectes moderns europeus van decidir que el bloc lineal era la solució idònia per resoldre part dels problemes d’urbanització que les metròpolis presentaven. Contra la ciutat jardí i contra les condicions de vida insalubres dels vells centres, el bloc lineal permetia disposar d’espais lliures, abaratir la construcció i reduir els costos de les infraestructures urbanes, així com concentrar els equipaments per a una millor rendibilitat i facilitat social de ús.

Axonometria on l’avinguda Diagonal, com a via ràpida d’entrada a la ciutat, està envoltada de l’arquitectura del futur, de l’arquitectura del moviment. (© Fons GATCPAC / Arxiu Històric del COAC)

Els arquitectes del GATCPAC van assajar una alternativa a la burgesa planificació oficial de l’avinguda Diagonal, que pretenia resoldre’s sota l’esquema d’una ciutat de jardí de luxe al voltant del Palau Reial de Pedralbes (1919), obra d’Eusebi Bona i Francesc de Paula Nebot. Ara el rei ja no hi és, i la voluntat social dels arquitectes els porta a imaginar una proposta aparentment alineada amb la idea de ciutat europea, encara que no exempta de contradiccions formals: resulta simptomàtic com l’aparent formalització del bloc lineal —com proposava Ludwig Karl Hilberseimer al capdavant de la Bauhaus- xoca de ple amb l’estructura de les plantes, en què encara apareix un “pati interior” com a imatge símptoma de la dificultat per assimilar la radicalitat de l’avantguarda europea fins a les últimes conseqüències.

Ciutat de repòs i de vacances (1931)

La nova estructuració del treball en temps de la II República va facilitar vacances i temps lliure per a la classe mitjana obrera. Les platges de Barcelona estaven sobresaturades i contaminades, mentre que els accessos obligaven a viatjar en trens atestats. El GATCPAC va confiar en l’automòbil com a mitjà de transport públic o privat: la prolongació de la Gran Via de les Corts Catalanes es va projectar com la infraestructura capaç de resoldre l’accés a unes platges verges situades a l’oest de la ciutat.

L’organització endreçada del lleure va ser un dels leitmotivs del planejament, representant clarament en aquest esquema. (© Fons GATCPAC / Arxiu Històric del COAC)

Planificar l’oci de les masses es va convertir en una estratègia que va permetre a la tecnocràcia d’Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) pacificar tensions entre les classes populars: cases desmuntables, hotels de diverses categories i programes, cinemes exteriors, aparcaments, horts de cultiu, platges inacabables i pinedes reparadores van definir un programa que, tot i no fer-se, va aconseguir un gran èxit de difusió entre els mitjans. Paradoxalment, no seria fins als anys del desenvolupament franquista quan gran part del litoral català va acollir aquestes propostes formals, mentre la prolongació de la Gran Via cap a l’oest de la ciutat ha resultat una de les decisions de més èxit per al creixement de la ciutat fins els nostres dies.

El fotomuntatge del possible resultat final ja albirava el que, anys més tard i a cavall de l’especulació lluny de les bones intencions inicials, destrossaria la costa del llevant mediterrani. (© Fons GATCPAC / Arxiu Històric del COAC)

El Plà Macià (1932)

La primavera del 1932, Barcelona es va posicionar per primera i darrera vegada com a capital de l’arquitectura mundial. La història mai perdona, i que aquell mes d’abril el president Francesc Macià rebés a la Generalitat de Catalunya a Le Corbusier, Walter Gropius, Sigfried Giedion o Cornelis van Eesteren no només explica la importància que els congressos CIAM havien assolit fins a la data, sinó també de la seva voluntat de treball i compromís en una època en què la ideologia estava en joc. Res més. Amb la celebració del CIRPAC —Comitè International pour la Résolution des Problèmes de l’Architecture Contemporaine—, Barcelona es transformava en el laboratori de les idees per esdevenir “capital, obrera, i industrial”. Disculpi el lector d’aquestes línies la reiteració en què acabo de caure, però l’arquitectura com a història de les formes significants sempre ha estat això, pura ideologia. Per més que els governs tecnòcrates s’hagin ocupat fins ara de manipular-la.

Diorama del Plà Macià, amb una visió metropolitana de la ciutat que s’obria al futur. (© Fons Josep Torres Clavé / Arxiu Històric del COAC)

Després d’aquesta visita, el Pla Macià (1932-1935) va proposar els primers esquemes de gentrificació de la ciutat, fent evident la lluita de classes; es va actuar contra l’Eixample Cerdà, definint un nou mòdul de 400 x 400 metres anomenat le carré espagnole (la plaça espanyola), un invent de Le Corbusier del qual encara seguim vivint de rendes; i es van dissenyar infraestructures urbanes com la diferenciació del port franc del recreatiu, actuacions agressives contra la ciutat vella, o un centre cívic amb terrenys guanyats al mar. Els sona?

La ciutat com a frontera, en la proposta que enfrontava els seus principis als de l’Eixample Cerdà. (© Fons GATCPAC / Arxiu Històric del COAC)
A diferència de la proposta a l’Eixample, al casc antic es proposaven intervencions més concretes per generar bosses salubres. (© Fons GATCPAC / Arxiu Històric del COAC)

Assaig de distribució en una illa de l’Eixample de Barcelona (1933)

La proposta, que perdia utopisme i s’apropava al possibilisme, reivindicava l’esperit Cerdà de ciutat. (© Fons GATCPAC / Arxiu Històric del COAC)

Quan el Pla Cerdà evidenciava les inèrcies a què s’havia d’enfrontar, l’alcalde republicà de Barcelona, Jaume Aiguadé Miró, va pensar que calia fer alguna cosa per recuperar dissenys de mansanes perdudes per l’especulació i la rapacitat de promotors individuals. Va ser aleshores quan va encarregar una solució per a l’Eixample als tècnics municipals i als arquitectes del GATCPAC. Els segons van proposar blocs paral·lels i ortogonals entre ells, fent possible travessar la mansana i recuperar per a la ciutat espais lliures. Un experiment que va guiar el disseny de la futura Casa Bloc (1933-1939) a Sant Andreu, així com també, anys més tard, el conegut Pla Torres Clavé (1971) signat pel grup editorial de 2C. Construcció de la ciutat, o la urbanització de la Vila Olímpica (1992) executada per l’equip Martorell – Bohigas – MackayPuigdomènech en plena democràcia. Deutes contrets amb el passat que mai no seran del tot sufragats.

Concurs de la part baixa de Montjuïc (1935)

El febrer del 1935, l’Ajuntament de Barcelona va convocar el concurs per a la urbanització de la part baixa de la muntanya de Montjuïc: una manera de pensar nous usos per a un espai que havia resultat obsolet després de la celebració de l’Exposició Internacional de Barcelona 1929, i que l’actual consistori continua patint com a taló d’Aquil·les. Entre les propostes presentades figuren les d’arquitectes com ara Ramon Puig Gairalt, Ricard Giralt Casadesús i Nicolau Maria Rubió i Tudurí, juntament amb Raimon Duran i Reynals. La proposta del GATCPAC no deixa lloc a dubtes: un conjunt edificat en què uns blocs lineals, articulats en la unitat mínima des de la rue corredor i l’agrupació à redent, es mostren insultantment autònoms des de la seva pròpia configuració, aliens al que passa al seu voltant. Mentre edificis municipals, escoles bressol, comerços i equipaments esportius i culturals donen forma al programa modern que la muntanya mai no va voler acollir.

Planta de la proposta de concurs, amb els diferents usos programàticament plantejats. (© Fons GATCPAC / Arxiu Històric del COAC)

Lluita per la ciutat funcional

Gràcies a la complicitat prolífica entre les noves polítiques socials i el compromís d’alguns professionals, la viabilitat de l’arquitectura moderna per resoldre programes públics es va manifestar en múltiples ocasions, ja fos a través d’encàrrecs o concursos. A la dificultat d’aquests acords s’hi afegeix la crisi econòmica i institucional dels anys coneguts com el Bienni Negre, que va portar una forta disminució d’encàrrecs públics i l’aparició de disposicions que van intentar reactivar el món de la construcció, com la coneguda Llei per la creació de l’Institut contra l’Atur Forçós (ICAF), del 25 de juliol de 1935.

L’habitatge social

Barcelona va ser una ciutat amb un dèficit alarmant en matèria d’habitatge obrer. Davant del dilema, la resposta de la II República no va resultar tan efectiva com seria desitjable, però va apuntar cap a solucions allunyades de les lamentables propostes de la Dictadura. Des d’estrictes criteris funcionalistes i el desig d’integrar les propostes a la planificació general de la ciutat, els escassos exemples que es van edificar —com les casetes de Sant Andreu i la Casa Bloc (1933-1939)—, juntament amb un únic concurs per a la ciutat de Bilbao, van fer evident les debilitats estructurals contra les quals els arquitectes del GATCPAC van haver de fer front.

Maqueta del conjunt de la Casa Bloc, amb les pastilles d’habitatges, jardins i serveis comuns. (© Fons GATCPAC / Arxiu Històric del COAC)
Perspectiva del Concurs per a Habitatges Econòmics a Bilbao. (© Fons GATCPAC / Arxiu Històric del COAC)

Escoles

La II República va situar l’ensenyament com un pilar bàsic del seu programa a causa de l’elevat dèficit d’escoles, en un esforç per integrar la classe obrera i acabar amb la marginalitat dels “retardats” i “salvatges”, per utilitzar-ne dos de les paraules més presents a la boca dels polítics aquells anys. A Espanya es va quantificar la carestia de 40.000 escoles i les disposicions oficials van començar a actuar per concedir crèdits, adquirir solars i encarregar projectes. A Catalunya, la resposta va ser immediata malgrat els canvis de direcció política que es van experimentar. L’àmbit rural va ser el més afavorit, i els membres del GATCPAC en van tenir cura gràcies als seus contactes europeus amb Giedion, a través d’exposicions, projectes i publicacions.

Pere Armengou, soci del GATCPAC i arquitecte municipal de Manresa, va aprofitar la seva posició per aixecar una escola racionalista a la capital del Bages. (autoria desconeguda – Arxiu Històric del COAC)

Hospitals i sanatoris

Coordinar el conjunt de polítiques sanitàries en matèria de lluita antituberculosa va ser un altre dels principals programes del govern de la II República. Els elevats índexs de mortaldat registrats al Districte V de Barcelona, conegut aleshores com el Barri Xino, i les seves insalubres condicions higièniques van ser presos pels nostres arquitectes com a objectiu contra el qual actuar. Hospitals, dispensaris —com el Dispensari Central Antituberculós (1934)— i sanatoris s’erigeixen com a equipaments model, paradigmes d’una arquitectura funcional en què les proclames de l’Esprit Nouveau, “sol, aire i ventilació”, prenen cos en forma de màquines per guarir.

Definició de l’espai enjardinat, salubre, definit pels blocs, en contrast amb al teixit urbà propi del barri. (© Fons Fotogràfic F. Català-Roca / Arxiu Històric del COAC)

L’activitat contemporània en forma d’encàrrec privat (1931-1936)

Portada del primer número de la revista AC Documents d’Activitat Contemporània. (autoria desconeguda – Fons GATCPAC / Arxiu Històric del COAC)

Mentre la forma i l’estructura de la nova Barcelona anava gestant-se, de forma paral·lela, el 1931 es publica el primer número de la revista A.C. Documents d’activitat contemporània. La classe obrera aviat s’adonarà que les promeses que Macià i ERC anunciaven al seu programa electoral no es compliran: l’obsessió per les lleis i l’ordre, la necessitat d’assolir objectius nacionalistes, la idealització de les llibertats democràtiques i la pressió dels grups de dreta, motiven enfrontaments entre classes i la creació de cossos i lleis de repressió. L’elevada taxa d’atur, la vida de 30.000 persones a les barraques i l’augment dels preus d’aliments i lloguers va portar a les vagues de l’estiu i la tardor de 1931, de gener de 1933, i al boicot de les eleccions per part de la Configuració Nacional del Treball (CNT) el novembre de 1933. Una escalada que conclou amb la llei marcial, vagues, desordres i metralladores als carrers i la victòria del centre-dreta. Els fets d’octubre de 1934 liquiden unes esperances democràtiques que els poders establerts no havien aconseguit implantar.

El llenguatge arquitectònic es va presentar aleshores com una opció de gust que es difon en les manifestacions corrents de l’arquitectura contemporània. Van començar a construir-se una sèrie d’edificis que indicaven que el camí de l’arquitectura moderna, la majoria de vegades, havia de buscar la complicitat de la inversió privada. Gràcies a aquests, l’atmosfera recreada al Local del GATCPAC al Passeig de Gràcia evocava la necessitat de nous hàbits, ja fos a través del mobiliari o la tecnologia domèstica. L’exhaustiu i detallat índex d’activitats privades que els arquitectes racionalistes van executar paral·lelament als seus compromisos públics dóna fe que el fenomen del GATCPAC no només va comprendre la construcció d’equipaments d’aquesta impossible Barcelona futura.

La modernitat mitjançant el mobiliari al local del GATCPAC al Passeig de Gràcia. (autoria desconeguda – Fons Quaderns d’Arquitectura i Urbanisme / Arxiu Històric del COAC)
Vista isolada ideal d’un edifici amb un futur entre mitgeres. (autoria desconeguda – Fons GATCPAC / Arxiu Històric del COAC)

Més tard, el temps de l’anomenat Bienni Negre interromp les relacions fluïdes entre els arquitectes i la Generalitat. Això no implica que el GATCPAC deixés de treballar en projectes com la CRV o la Casa Bloc, o fins i tot arribessin a rebre encàrrecs d’ajuntaments presidits pel Partit Radical d’Alejandro Lerroux, o edificis de cooperatives com la Unió de Cooperadors de Gavà (1934 ). La victòria del Front Popular el febrer de 1936 va oferir la possibilitat d’estendre ponts amb la tasca interrompuda anys abans. L’aparició del número especial de la revista D’Ací d’Allà de desembre del 1934 dirigida per Josep Lluís Sert i Joan Prats (Amics de l’Art Nou, ADLAN), juntament amb la profunda crisi de l’arquitectura alemanya i russa, van fer evident un necessari canvi de rumb cap al gresol del mar Mediterrani.

La nova economia urbana en temps de guerra (1936-1939)

L’aixecament militar al Marroc va precipitar la situació, portant el radicalisme i l’enfrontament directe, mentre la Generalitat i bona part de la societat catalana, malgrat les seves contradiccions internes, va defensar heroicament els programes progressistes i la convicció antifeixista. Es van produir afusellaments, exilis o desercions i canvis de bàndol.

Davant d’uns temps d’emergència, les iniciatives revolucionàries van formar part del bàndol de la professió compromesa amb una política i gestió de la ciutat declaradament d’esquerres: tots els organismes professionals, com ara el Col·legi d’Arquitectes de Barcelona o l’Associació d’Arquitectes de Catalunya, es van fusionar al Sindicat d’Arquitectes de Catalunya (SAC), liderat per Josep Torres Clavé; es va aprovar el Decret de municipalització de la propietat urbana, i es va fundar el Consell de l’Escola Nova Unificada (CENU) per solucionar el greu retard en l’alfabetisme bàsic.

La Guerra Civil va marcar un punt final històric a l’experiència moderna desenvolupada durant els anys trenta. Els components del GATCPAC van veure truncades totes les seves esperances: alguns van morir als camps de batalla, com Torres Clavé; molts foren forçats a l’exili, com Sert, Rodríguez Arias o Fábregas; mentre els que van aconseguir quedar-se a Catalunya van patir la inhabilitació de l’exercici de la seva professió i, renunciant als seus ideals, es van ocupar de feines menors com a mer acte de subsistència.

“No oblidem que confondre La Revolució amb la revolució particular dels arquitectes va ser un equívoc molt comú en la invenció de la bohèmia i l’art per l’art, cosa que semblava perseguir l’ordre aparentment antiburgès.”

En temps de Guerra, l’activitat s’havia concentrat en la lluita armada. Les dissidències entre la Guerra i la Revolució van concentrar l’interès dels partits d’esquerra per establir-ne l’hegemonia. No oblidem que confondre La Revolució amb la revolució particular dels arquitectes va ser un equívoc molt comú en la invenció de la bohèmia i l’art per l’art, cosa que semblava perseguir l’ordre aparentment antiburgès. En aquest ambient, entre bombardejos i mort, Catalunya encara va conservar l’hàlit per expressar la seva voluntat per organitzar el país a través d’actuacions en edificis incautats o col·lectivitzats que servirien d’espais pedagògics o d’altres usos.

Serà només als primers anys cinquanta, amb la formació del Grup R, quan es podrà reprendre conscientment el discurs modern. És llavors quan un dels millors arquitectes de la postguerra recordarà aquell dia de gener de 1939 en què va entrar al local del GATCPAC i es va endur totes les revistes A.C. sota el braç, o quan els arengadors veuran en aquells projectes mai realitzats el poder de legitimar el seu discurs anys més tard, ja fos a la Transició o en plena Democràcia, sota temps i polítiques que els fossin propicis. I sospito que el nostre present en continua sent còmplice.

Reunió del Grup R, amb la significativa absència de José Antonio Coderch. (© Fons Fotogràfic F. Català-Roca / Arxiu Històric del COAC)
Tornar

Cronologia (21)

  1. Cinema Coliseum

    Francesc de Paula Nebot i Torrens

    Cinema Coliseum

    El Cinema Coliseum és un edifici d'ús públic projectat per Francesc de Paula Nebot i enllestit el 1923, destinat en origen a la projecció de pel·lícules cinematogràfiques de Barcelona, i des de 2006, també al teatre. El Cinema Coliseum es localitza al número 595 de la Gran Via de les corts Catalanes de Barcelona, en una illa de cases emmarcada pels carrers Diputació, Balmes i Rambla Catalunya. Es configura com un edifici entre mitgeres, desenvolupat en una parcel·la quadrangular i actualment té capacitat per gairebé 1700 persones. L'edifici va ser projectat per Francesc de Paula Nebot, en un estil eclèctic proper al moviment Beaux-Arts francès i inspirat en el de l'Òpera de París. La façana destaca per la monumental tant de la seva composició com dels elements decoratius i estructurals que la conformen. Aquesta es configura com un gran arc que -a mena de fornícula monumental- queda flaquejada per dos torres de secció quadrada i tres pisos. El dos primers nivells de les torres emmarquen el gran arc pròpiament dit i presenten una decoració de gust molt classicista, amb pilastres adossades que emmarquen una petita fornícula coberta amb un frontó circular trepat, al centre del qual es disposa un mascaró esculpit que recorda el de les tragèdies clàssiques. Aquest primer cos es remata amb un entaulament dòric amb goles, tríglifs i mètopes que marquen el pas al segon cos, únicament decorat amb un ull de bou emmarcat per garlandes i coronat per un mascaró. Pel que fa el tercer pis de les torres, aquest es disposa per sobre del nivell de cornisa tot donant lloc a unes torres exemptes amb un basament quadrat on a cadascú dels quatre costats s'obren fornícules de mig punt on es disposen escultures. Aquest primer cos -amb pilastres adossades- es remata amb frontons dobles (triangular i circular) i serveix com base a un segon cos octogonal que permet desenvolupar-ne un coronament a mena de templet porticat amb columnes i cúpula octogonal. El cos central, que es configura com una fornícula monumental a través d'un gran arc de mig punt rebaixat amb volta cassetonada, dóna acollida a una estructura de planta semicircular que a mena de templet clàssic, sobresurt parcialment del plom de la façana. Aquest cos es configura a la planta baixa com un element porticat amb pars de columnes corínties que suporten un entaulament llis corregut que serveis de base a un segon nivell, també amb parelles de columnes entre les quals es desenvolupa una balustrada de pedra. Aquest cos suporta a través d'un potent entaulament una cornisa que es corona a la part central amb un element de formes corbes i quatre parelles d'escultures, dos a sengles costats. Aquestes escultures -realitzades per Pere Ricart- representen al·legories de les arts com la música o el teatre. El cos central de l'edifici es remata amb una gran cúpula octogonal, el tambor de la qual es configura con arcs de mig punt emmarcat per pilastres que sobresurten de la línia d'entaulament i al que s'obren ulls de bou envoltats per volutes i coronats per un cap de lleó. L'interior a l'edifici es realitza a través del cos porticat de la planta baixa, que dóna accés a un vestíbul semicircular. En aquest, es localitzen cinc portes d'arc de mig punt, una a cadascú dels dos costats i tres frontals, entre les que es disposen les dues taquilles del cinema. Aquestes taquilles es configuren a mena de fornícules amb decoració vegetal i rematades per un entaulament, tot trobant-se diferenciades en funció del tipus d'entrada que venien, a través de d'unes plaques que diuen: "anfiteatro" i "platea" respectivament. Encara avui dia al vestíbul es conserva la fusteria original, amb una estructura convexa en la que s'obren les portes que donen accés a la gran sala d'espectacles. La construcció del Cinema Coliseum respon a la voluntat de construir "un cinematógrafo suntuoso" que fos el local més elegant de la ciutat i que també pogués allotjar-hi espectacles d'altres tipus. És per aquest motiu que el 1919, Josep Solà i Guardiola, Victorià Saludes i el marquès de l'Argentera van constituir la societat "Metropolitana S.A." promotora de l'obra. Projectat per Francesc de Paula Nebot es va inaugurar el 10 d'octubre de 1923. Les obres costaren quatre milions i mig de pessetes de l'època. Originalment, tenia 1.815 butaques, distribuïdes en tres nivells: platea i dos pisos en forma de mitja ferradura, amb 50 llotges al voltant de la platea. Durant la Guerra Civil, l'illa en la que es localitza el cinema va ser una de les més afectades durant un dels bombardeigs de 1937. Bona part de les construccions que envoltaven el Coliseum van ser enderrocades però afortunadament aquest edifici no va ser un dels més afectats. Actualment, té capacitat per a 1.689 persones. De 1939 a 1941 va ser propietat de Ufilms i des de llavor l'explotà Cines y Espectáculos S.A. El 1958 el va adquirir la família Balañà, que n'és l'actual propietària. Encara avui té una única sala, gran, amb una sola pantalla, on es projecten grans pel·lícules d'estrena, i s'hi representen obres teatrals. Un dels elements més representatius de l'edifici és la gran cúpula que el corona i que en origen havia estat destinada a acollir un casino que mai no s'hi instal·là. Per contra, al llarg del temps hi van tenir estatge diverses entitats. En la luxosa decoració participaren artesans com Fernández Casals, Gonçal Batlle i Torra Pasan, mentre que les escultures de la façana són obra de Pere Ricart. L'estructura metàl·lica va ser realitzada per Torres Herreries.
  2. Palau Reial de Pedralbes

    Eusebi Bona i Puig , Francesc de Paula Nebot i Torrens

    Palau Reial de Pedralbes

    El palau, situat a l'entrada de Barcelona, al costat de la Diagonal, és format per un cos central de quatre plantes, amb capella a la part posterior, i dues ales laterals, de tres plantes d'alçada, que s'obren en corba a la façana principal. L'exterior reflecteix l'estètica historicista, amb un regust entre el neoclassicisme i el noucentisme, imperant en el moment de la seva construcció: porxos de columnes toscanes, obertures d'arc de mig punt amb medallons intercalats (a les façanes laterals), gerros de coronament. L'interior, en canvi, és una barreja volguda d'estils diferents, tant en la decoració de murs i sostres com en el mobiliari, que van des del Lluís XIV al més contemporani, passant pel moble anglès i holandès. Una de les estances és decorada amb pintures de Francesc Pla, "el Vigatà", procedents del palau del marquès de Montsolís. El Palau de Pedralbes fou construït entre 1920 i 1924 com a residència reial, en uns terrenys donats per la família Güell a les Corts de Sarrià. L'antiga torre dels Güell fou completament modificada pels arquitectes Eusebi Bona, autor del projecte, i Francesc de P. Nebot, que dirigí les obres des de mitjan 1923. El palau no fou completament acabat fins el 1929. En la seva decoració treballaren Salvador Alarma, l'escenògraf i decorador Santiago Marco, Rafael Parcerisas, Francesc Labarta i el mateix arquitecte Sagnier. El jardí fou projectat per Nicolau M. Rubió i Tudurí entre 1925 i 1927 a partir de la vegetació preexistent. Proclamada la República, el palau passà a ser propietat de l'Ajuntament de Barcelona, que hi instal·là el Museu d'Arts Decoratives (1932). Des del 1939 fou residència del general Franco a Barcelona, i el 1960 fou obert al públic. El pavelló de les cavallerisses estatja des del 1970 el Museu de Carruatges.
  3. Palau de les Arts Gràfiques

    Pelayo Martínez Paricio , Raimon Duran i Reynals

    Palau de les Arts Gràfiques

    El palau se situa en un terreny d'un marcat pendent, fet que va servir per centralitzar l'accés al bell mig de dues rampes corbades que hi conflueixen. L'organització de l'edifici es basa en crear un cos central que pren la forma d'arc de triomf o de façana renaixentista, coronada amb frontó, i disposar una cúpula amb tambor hexagonal que fa de llanterna d'il·luminació zenital en l'interior. Del cos principal arrenquen, a cada costat, dues loggies o galeries porticades, amb arcs de mig punt sostinguts per columnes toscanes, que en els extrems queden coronades per templets amb cúpules hexagonals. Aquestes galeries porticades amaguen les dues ales en què l'edifici completa el seu espai. El treball que Pelai Martínez portava a terme a la Bisbal d'Empordà com arquitecte municipal i la relació amb la firma Terracota Fuster en la producció de terracotes es posa de manifest en cadascun dels detalls de l'edifici, ja que és per mitjà d'aquests materials que tots els elements d'ornamentació són realitzats i dona al conjunt un fort cromatisme de contrast amb l'estuc llis i blanquinós del parament. Els ressons de Florència es fan evidents i, en aquest sentit, tampoc és aliena l'admiració que ambdós arquitectes sentien per Brunelleschi. Bastit entre 1927 i 1929 per esdevenir el Palau de les Arts Gràfiques de l'Exposició Internacional de Barcelona de 1929, sota projecte de l'arquitecte Pelagi Martínez i Paricio, que comptà amb la col·laboració de Raimon Duran i Reynals. Aquest últim va fer un llarg viatge, el 1920, a la ciutat italiana, acompanyat per Nicolau M. Rubió Tudurí, gran admirador de Brunelleschi.
  4. Casa Jenara López

    Josep Lluís Sert , GATCPAC

    Casa Jenara López

    Es tracta d’una interpretació personal del concepte d’habitatge llegat per Le Corbusier. Els habitatges s’organitzen en dos nivells, amb accessos independents. A totes dues plantes, un petit distribuïdor central dóna accés a totes les estances. A baix hi ha la sala d’estar, el menjador, la cuina, un dormitori i les zones de servei. A dalt hi ha la resta de dormitoris, a més d’una galeria que envolta la sala d’estar i va a morir al petit balcó de la cantonada. L’organització en habitatges dúplex queda reflectida a la façana, que altera l’escala convencional i proposa una imatge més dignificada de l’habitatge urbà.
  5. Sanatori de Sant Joan de Déu

    Germán Rodríguez Arias , GATCPAC

    Sanatori de Sant Joan de Déu

    El sanatori està destinat a uns 35 nens raquítics, pretuberculosos i de mal de Pott, que és el que permetia el pressupost assignat a aquest efecte. Per això és situat en el punt més alt de la ciutat, permanentment airejat i amb una magnífica vista a tot el voltant. La planta segueix una traça lineal trencada per un angle obtús, i la bisectriu d’aquest angle segueix exactament la direcció nord-sud, per al màxim aprofitament dels raigs solars a la galeria, que és l’estança més important. Una part de la galeria rep els raigs del sol naixent, i l’altra part rep els raigs de ponent, la qual cosa garanteix el màxim temps d’exposició solar dels malalts.
  6. Casa Trinitat Arias

    Germán Rodríguez Arias , GATCPAC

    Casa Trinitat Arias

    En línia amb les premisses del GATCPAC, Rodríguez Arias es proposa la construcció d’habitatges amb uns bons estàndards de superfície i confort a costos molt baixos, gràcies als procediments constructius emprats. L’estructura és mixta, de maó i de peus drets de ferro, per afavorir els espais amplis i no sotmetre la disposició al sistema portant. Els sostres estan fets amb revoltons. Els paviments són de mosaic hidràulic, i les portes i finestres adopten els models estandarditzats pel mateix GATCPAC. L’edifici disposa de calefacció central, i tot l’utillatge de les cuines i els banys adopta la tecnologia més innovadora del moment.
  7. Casa Bloc

    Josep Lluís Sert , Josep Torres Clavé , Joan Baptista Subirana i Subirana , GATCPAC

    Casa Bloc

    Es tracta d’una recreació de la proposta d’habitatges à redent, formulada per Le Corbusier l’any 1922 per a un teixit urbà amb una densitat de 300 habitants per hectàrea i habitatge luxós. El projecte del GATCPAC, destinat a habitatge social, també situa el conjunt en direcció nord-sud, de manera que els habitatges queden sempre orientats al sud i a l’est. S’accedeix a cada habitatge a través d’un llarg corredor cobert que sempre queda a la banda del nord i l’oest. Els blocs, llargs i estrets, es resolen amb una estructura metàl·lica de dues crugies. La planta inferior disposa d’una terrassa coberta situada davant de la sala d’estar. A la planta superior, a cada parell de crugies hi corresponen tres dormitoris, de manera que el dormitori central queda compensat. La densitat resultant és de 1.140 habitants per hectàrea, molt inferior a la dels teixits urbans tradicionals en illes de cases tancades.
  8. Dispensari Antituberculós

    Josep Lluís Sert , Josep Torres Clavé , Joan Baptista Subirana i Subirana , GATCPAC

    Dispensari Antituberculós

    L’edifici, destinat a cobrir una necessitat sanitària que era candent a l’època, no atén les alineacions de carrer sinó que s’organitza en dos cossos paral·lels orientats d’est a oest i articulats en una disposició en L. S’entra al recinte per un jardí semipúblic que dóna accés directe als dos cossos. El bloc situat a la banda nord conté els consultoris, els laboratoris i els arxius. El cos situat al fons del solar allotja la sala de conferències i la biblioteca a les plantes superiors. La disposició de totes les estances, el sistema de circulacions i el tractament de les façanes responen a un seguiment rigorós del programa i de l’àbac solar, al marge de les constriccions de l’emplaçament. Es tracta d’un model d’inserció dels conceptes del racionalisme dins un teixit que no és tingut en compte, i que queda criticat implícitament per l’estricta funcionalitat del mateix edifici.
  9. Pla d'Ordenació de la Vila Olímpica i del Port Olímpic

    Albert Puigdomènech i Alonso , Josep Maria Martorell i Codina , Oriol Bohigas i Guardiola , David Mackay , MBM Arquitectes

    Pla d'Ordenació de la Vila Olímpica i del Port Olímpic

    Planificació urbana d'una àrea de 79 Ha. per a la Vila Olímpica de Barcelona 1992 amb 2.500 vivendes. Transformació del front marítim incloent-hi 107.200 m2 de parcs i 130.000 m² per a les instal·lacions del Port Olímpic (739 amarres). El treball de MBM en aquest projecte va ser principalment el disseny urbà de tot el sector, la autoria d'alguns edificis de vivendes, el Parc del Litoral i el Port Olímpic, que inclou l'edifici de recepció del Port (Capitania del Port) i l'Escola Municipal de Vela. MBM també es va encarregar de la supervisió dels 32 projectes dels edificis de vivendes dels altres arquitectes i de la coordinació de tots els treballs d'arquitectura, paisatgisme i enginyeria, incloent-hi les vies ràpides, el traçat ferroviari, el metro i les infraestructures.

Sobre el mapa

Per a veure aquest contingut, reviseu la vostra  política de cookies